Letošní Designblok

Letošní Designblok

Již šestý ročník přehlídky Designblok probíhal minulý týden v Praze. Více než osmdesát účastníků z oblasti designu, navrhování interiérů, ale i módních návrhářů a studentů uměleckých škol připravilo nabitý program: prezentace nových kolekcí, showroomy otevřené pro návštěvníky, přednášky, diskuse. Vybrali jsme několik...

Již šestý ročník přehlídky Designblok probíhal minulý týden v Praze. Více než osmdesát účastníků z oblasti designu, navrhování interiérů, ale i módních návrhářů a studentů uměleckých škol připravilo nabitý program: prezentace nových kolekcí, showroomy otevřené pro návštěvníky, přednášky, diskuse. Vybrali jsme několik akcí z rozsáhlého programu Designbloku, které svým zaměřením představují různé polohy současné interiérové tvorby.

Diskuse v Goethe Institutu
Mezinárodní hosté Designbloku a účastníci výstavy Mléčná dráha středoevropského designu diskutovali v německém kulturním středisku Goethe-Institut o roli a významu designu v současné společnosti. Tato diskuze navázala na loňské úspěšné setkání na téma „Jak se jako mladý designer prosadit?“. Diskusi moderovala Martina Pachmanová, prorektorka Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze pro mezinárodní spolupráci a styk školy s veřejností a mezi účastníky zajímavého setkání byli například Ariana Pradal a designeři Geppetto (H), Polka (A), Büro für Form (D), Patrik Illo (Sk), Jan Fabian (CZ), Ieva Araja (L) a další.

Zanotta slaví padesát let
Slavná italská firma Zanotta letos slaví půl století od vzniku: k oslavám si nadělila knihu, kterou uváděla společnost 3 DH Interiér na italském večeru v showroomu v Olivově ulici. Publikace od Raffaelly Polettiové přibližuje krok po kroku, výrobek po výrobku fascinující příběh Zanotty. Design for Passion je nejen přehlídkou produkce slavné značky, ale i mapou jejího růstu. Dnes široce respektovaná designová značka založená Aureliem Zanottou postupně – i díky rodinné tradici – přesáhla rámec kvalitní nábytkové produkce: některé z výrobků Zanotty dnes patří ke „zlatému fondu“ světového designu. Najdeme je ve stálých sbírkách prestižních světových galerií (například MOMA New York, Centre George Pompidou v Paříži). „Pro výrobky Zanotty je příznačná formální i technologická vybroušenost,“ říká autorka knihy. I proto se Zanotta často obrací na renomované architekty a designéry. Pracovali pro ni například Achille Castiglioni, Gae Aulenti, Marco Zanuso, Ettore Sottsass, Alessandro Mendini, Giuseppe Terragni, Carlo Mollino, Enzo Mari nebo Bruno Munari.

Alberto Meda v Praze
Během letošního Designbloku přijel na pozvání firmy Vitra světoznámý italský designér Alberto Meda. Na koktejlu 5. 10. 2004 předvedl své dvě nové židle MedaPro a MedaSlim, které pro společnost Vitra navrhl. V rámci letošního Designbloku připravila Vysoká škola umělecko-průmyslová také jeho přednášku.

Jen stručně o tomto slavném designériovi: Alberto Meda se narodil v roce 1945 v Lenno Tremezzina, Itálii. Vystudoval strojní inženýrství v Miláně a pokračoval v postgraduálním kurzu. V roce 1973 byl jmenován technickým ředitelem společnosti Kartell, byl zodpovědný za projekty zahrnující nábytek a plastové laboratorní vybavení. V roce 1979 začal pracovat na volné noze jako průmyslový designér a spolupracovat s různými společnostmi zahrnující Alfa Romeo Auto, Ansaldo Sistemi Industriali, Alias, Cinelli, Colombo Design, Gaggia, Italtel Telematica, Luceplan, Legrand, Mandarina Duck, Omron Japan, Philips, Vitra. Své práce vystavoval v Design Gallery Matzuia Ginza v Tokyu (1990), na “XVIII Triennale Milan“ (1992) v oddělení světel “Il giardino delle cose“, v Sieně “Mestieri d’Autore“ (1993), Paříži “Design, miroir du siècle“ v sekci “Le sens et la matière“ (1994), v Museum of Modern Art, New York “Mutant Materials in Contemporary Design“ (1995).

Architekt versus designér
Centrum pro středoevropskou architekturu (psali jsme o něm zde) připravilo projekt „Architekt versus designér“. Otázkou, na kterou by chtěla tato výstava nalézt alespoň částečnou odpověď, je, zda a jakým způsobem porovnávat profese, které si navzájem „konkurují“. Jak těsné je jejich spojení? Jak moc a jakým způsobem jsou provázány? Respektují se? Ovlivňují? Potlačují? Architektonické studio Vpřed a designérské studio Takako byly vyzvány k navržení interiéru prodejny „Maso–uzeniny“ na limitovaném odbytovém prostoru 3 x 5 x 3 metru. Kromě limitů, které diktují zákonitosti a potřeby samotného provozu takového prodejního prostoru, nebyla zadána žádná další omezení. Součástí návrhu bude i rámcový rozpočet.

Projekt iniciuje vznik dvou návrhů na řešení prodejny masa a uzeniny, běžného a „všedního“ zboží, jejímuž vzhledu se u nás obecně nepřikládá zvláštního významu. Známe mnoho designových obchodů s oblečením, obuví, květinami, nábytkem, doplňky... Nenavštěvujeme ale častěji a pravidelně spíše třeba masnu...?

Vystaveny byly výsledky práce obou studií velkoplošnými printy perspektiv. Výstavními prostory se na tuto omezenou dobu stanou prostory dvou garáží, které se nacházejí v těsném sousedství CCEA (na dvoře objektu, ve kterém CCEA trvale sídlí) a které rovněž inspirovaly vytvoření celého konceptu. CCEA se pokusilo během tohoto týdne položit otázku, která ještě nebyla nastolena takto přímo: porovnávat architekty a designéry respektive designéry a architekty můžeme v rámci soutěží – většina soutěží však řeší koncept domu, rekonstrukci, návrh auta, sklenice atd. Zda se interiér navrhuje, či zařizuje, popř. staví, či zařizuje; zda je spíše nábytkovou, či stavební záležitostí, je znovu a znovu kladena otázka při návrhu každého interiéru.

Kurátoři této výstavy shledávají položení těchto otázek před tím, než architekt či designér začne pracovat na návrhu interiéru, za zcela zásadní krok, který je nutné velmi dobře promyslet. Ke svému projektu dodávají: Nevybavuji si návrh interiéru z poslední doby, který by se obešel bez stavebních prací, ale rovněž tak neznám návrh interiéru, který by se obešel bez nakoupených sériových výrobků.

Šestý Designblok
Mezi další doprovodné akce patřila například výstava Mléčná dráha středoevropského designu, která se konala od 5. do 17. října v Letohrádku královny Anny na Pražském hradě. Zajímavé bylo i tzv. „Superstudio v Libni“ na Libeňském ostrově. Šlo o informační a výstavní centrum, kde se každý z účastníků Designbloku představil jedním symbolickým exponátem. Zároveň zde proběhla výstava švýcarského designu Criss Cross a několik dalších akcí. Botelu Neptun a jeho 28 kajut, který hostil české i zahraniční designéry. V divadle Archa pak proběhl tradiční festival digitálního filmu Datatransfer.

-var-
Snímky archiv pořadatelů jednotlivých akcí
Více také na www.designblok.cz

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Architektura
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte spolehlivou firmu na sádrokartony?

Zadejte si poptávku v kategoriích: sádrokartony,architekt,design.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Rekonstrukce koupelny, malířské práce, sádrokartonové podkroví, Půdní nástavba, Designový podhled.