Po tuzemských projektech, které jsme v předchozích měsících převážně představovali, přišel čas na to, když máme čas dovolených, navštívit daleké kraje. V dnešním díle rubriky Architektura se vypravíme do dvou světových muzeí. Jedno z nich již stojí a jeho autorem je věhlasný japonský architekt Tadao Ando a druhé se teprve chystá v New Yorku. Jeho autorkou je další slavná japonská architektonická hvězda: Kazuyo Sejima (spolupráce Ryue Nishizawa) z ateliéru SANAA. Jedno stojící, jedno plánované, tak by také mohlo znít moto dnešní návštěvy v „domech umění“. Muzeum moderního umění v texaském Fort Worth je situováno do "čtvrti umění" Fort Worth's, jedné z nejznámějších uměleckých lokalit USA. Na ploše 385 hektarů se budova muzea od Tadaa Anda přiřadila k dalším slavným stavbám tria vítězů Pritzkererovy ceny: k Kimbell Art Museu od Louise I. Kahna a Amon Carter Museum, které vytvořil Phillip Johnson. Architektonické řešení Tadaa Anda v sobě spojilo čisté a jednoduché prvky s moderním umění, které je vystaveno uvnitř budovy. Masivní dvojrozměrné zdi z pohledového betonu odvážně vyjadřují základní strukturu stavby a zároveň jasně říkají: „chráníme sbírky uvnitř“. “Pokusil jsem se uvést do vzájemného souladu pevnou formu a kompoziční metodu, které vdechnou prostoru charakteristický život lokální společnosti. Jednoduché formy a geometrický řád jsou těmi hlavními formami, vlastními idejemi mého života a mými emocemi,“ říká Tadao Ando. Více než dvanáct metrů vysoké sloupy ve tvaru písmene Y, zdi ze skla v kovových rámech a betonové slupce vytvářejí velký koloběh lidí okolo a také nabízejí zajímavé pohledy na okolní stavby, rozlehlé vodní plochy okolo, venkovní plastiky krajinné prvky. Snaha použít difúzní a reflexní přirozené světlo v galerijních prostorách měla hlavní vliv na celkový výraz stavby. Mohutné konzoly betonových nosníků zastiňují některé průhledy do exteriéru a propouštějí mezi sebou světlo dovnitř za pomoci sofistikovaných systému průběžných světlíků a oken. V kombinaci s přilehlou kavárnou pro 250 osob, plně vybavenou kuchyní a terasou určenou venkovnímu stolování a okolní reflexní vodní plochou vytváří komplex auditoria určený především pro společenské akce, bankety a vernisáže. Díky dobrým akustickým vlastnostem se zde ale mohou konat také přednášky, filmové projekce nebo hudební vystoupení. The Modern Art Museum vlastní jednu z nejrozsáhlejších kolekcí poválečného umění na území Spojených států, sbírka sestává z více než 2.400 zajímavých prací moderního a současného umění. New York Zatím není, ale za dva roky bude: nová budova muzea současného umění na Dolním Manhattanu, kterou navrhují Kazuyo Sejima a Ryue Nishizawa, tedy slavný japonský ateliér SANAA. New Museum bylo založeno v roce 1977 a patří k nejvýznamnějším muzeím současného umění v New Yorku, jeho kurátorský program si za roky fungování získal respekt i v mezinárodním měřítku. Od roku 2000 je v rámci muzea vytvořen i stálý výstavní prostor věnovaný současnému digitálnímu umění a experimentálnímu videu z celého světa. Více než polovinu nákladů z celkové částky 35 miliónů USD spolkla koupě pozemku, který je v této části New Yorku velmi drahý. Nová stavba má zdvojnásobit stávající výstavní prostory na Broadwayi v SoHo. "Když jsme hledali autory pro novou stavbu muzea, chtěli jsme, aby autoři souzněli s filosofií naší galerie. Tedy spíš mladší tým a někdo dosud ne příliš známý ve Spojených státech. Ale zároveň jsme chtěli architekty, kteří umějí stavět ve veřejném prostoru a mají cit pro design a konstrukci," říká Saul Dennison, předseda správní rady muzea, k výběru ateliéru SANAA. Ten v Tokiu v roce 1995 založili Kazuyo Sejima a Ryue Nishizawa. Nyní patří k světově respektovaným japonským týmům. V Japonsku realizovali řadu komerčních i institucionálních staveb, center, soukromých domů i muzeí. Z muzeí je známé například O Museum v Naganu (1999) nebo N Museum v Wakayamě (1997). Současně s newyorským projektem nyní SANAA staví Muzeum moderního umění v japonské Kanazawě a skleněný pavilon Toledo Museum of Art v americkém Ohiu. Sejima a Nishizawa získali mezinárodní věhlas svým průzračným a velmi jednoduchým pojetím staveb, nečleněnými vnitřními prostorami a velmi originálním použitím vnějších fasád. Dramaticky seskládaná sedmipodlažní kompozice několika krabic má nepřehlédnutelným způsobem oživit celou lokalitu: nové muzeum bude věnováno současnému umění. V roce 2006 se zde otevře výstavní prostor o více než 5.500 m2 plochy. Časopis New York Times zařadil návrh ateliéru SANAA mezi pomyslnou „top ten“ současné newyorské architektury. Vykonzolované uspořádání jednotlivých pater stavby má do interiérů přivést denní světlo potřebné pro výstavní projekty a zároveň zajistit výhled do okolního města. Ateliér SANAA navrhl nepřehlédnutelnou stavbu, která kromě galerie nabídne – jak je dnes v moderních galeriích obvyklé – mediatéku, obchod, malý promítací či divadelní sál, výukové centrum, knihovnu a kavárnu. Stavba muzea se má nejen díky svému netradičnímu designu stát dominantou prestižní umělecké čtvrti a také slavné Bowery Street. "Naše řešení vznikalo intenzivní metodou 'omyl – pokus'. Udělali jsme si řadu studií a modelů, které odrážely výstavní program muzea a také nároky místa. Nakonec nám z toho vyšly krabice – boxy, z nichž každý reprezentuje specifickou část výstavního programu. Pak jsme je všelijak posouvali, abychom dovnitř dostali maximum prostoru a optické otevřenosti. Chtěli jsme v muzeu mít hodně denního světla a také výhled z interiéru ven,“ charakterizuje dvojice Sejima a Nishizawa svůj přístup. „Navrhovali jsme stavbu zevnitř ven: základ bylo pochopení potřeb muzea. V návrhu mělo jít o jednoduché prostory bez sloupů, které budou umožňovat řadu vnitřních konfigurací. Stavba podle nás nemá soutěžit s vystavovaným uměním, zvlášť když se jedná o současné umění a současný dům. Proto jsme se snažili navrhnout maximálně otevřené a jednoduché vnitřní prostory,“ dodávají SANAA. Otevřený vstupní interiér pokračuje v suterénu, kam autoři umístili společenský prostor divadelního typu s 200 místy; kromě toho je zde technické zázemí stavby. Kanceláře a administrativní prostory jsou umístěny ve druhém patře, nad nimi jsou pak ve třetím až pátém patře umístěny otevřené galerijní prostory navzájem propoje