Nouvelův hotel v Lucernu

Francouzský architekt Jean Nouvel (*1945) dnes patří mezi esa první ligy. Po slavném Institutu arabského světa v Paříži, který byl jednou z jeho prvních realizací, po celém světě postavil řadu dalších úspěšných staveb. K malému "filmovému" boutigue hotelu ve švýcarském Lucernu říká: "Filmy jsou naší verzí řecké...

Francouzský architekt Jean Nouvel (*1945) dnes patří mezi esa první ligy. Po slavném Institutu arabského světa v Paříži, který byl jednou z jeho prvních realizací, po celém světě postavil řadu dalších úspěšných staveb. K malému "filmovému" boutigue hotelu ve švýcarském Lucernu říká: "Filmy jsou naší verzí řecké mytologie."

Buď jiný, jednej lokálně...
Malé boutigue hotely jsou koncipovány v protikladu k standardizovanému vkusu řetězcových nadnárodních gigantů. A v určitých ohledech jim mohou úspěšně konkurovat. Pro menší hotely postavené na unikátním designu a jasném souznění s lokalitou je téma architektonického zpracování a nepřehlédnutelného designu klíčové. Inovativní a kreativní koncepty a intimnější měřítko vytvářejí na trhu turistického ruchu stále rostoucí a rozhodně ne zanedbatelný potenciál. Dlouhou dobu byl segment design hotelů ze strany velkých řetězců a etablovaných společností přehlížený. A najednou i konzervativní společnosti vidí, že řada těchto "mladých" hotelů je (nejen z podnikatelského hlediska) dotažená do úspěšného konce. Že velmi dobře funguje na naprosto odlišných základech než globalizovaný a masivní byznys nadnárodních společností. Cílová skupina těch, kteří cestují a vyžadují menší a útulné hotely, se rozšířila. Preference individuality, hotelu řízeného přímo majiteli, co největší nabídka soukromí, osobitá atmosféra... Připočtěme typ hostů nakloněný všem druhům estetických zážitků a zvláštnostem vybočujícím z hlavního proudu. Stejně jako roste cílová skupina takto orientovaných klientů, musejí se majitelé a provozovatelé design hotelů stále více snažit, aby měli co nabídnout.
Jde o layout a "dobrou značku". O koncept, který musí být především autentický a emocionálně zajímavý.

Šarm především
Charismatický architekt Jean Nouvel, který před několika lety v Praze postavil administrativní a nákupní centrum Zlatý Anděl, dovede svým stavbám vtisknout ten správný punc. Navíc slavné jméno je zárukou patřičné pozornosti. Pětadvacetipokojový boutigue hotel, postavený před několika lety ve švýcarském Lucernu, je situován v úplném centru města. Původní secesní stavba byla rekonstruována do supermoderního hotelu, jemuž dominují videoprojekce Nouvelových oblíbených filmů. Místní hoteliér Urs Karli po podnikatelském úspěchu kongresového centra koupil sedmipodlažní budovu (původně to byla škola, pak kanceláře a nakonec bytový dům s výhledem do parku) a nechal ji přestavět právě ateliéru Francouze Jeana Nouvela. Luxusní boutigue hotel nemá na stěnách těžké koberce a závěsy, ale v modernistickém duchu Nouvelova designu klient nachází poněkud chladný modernistický koncept. Dřevěné podlahy jsou vyrobeny z brazilské třešně jatoba, místo záclon se okna elektricky zatemňují. Všechen nábytek v interiérech navrhoval také tým Jeana Nouvela. "The Hotel je oslavou jednoduchosti a spirituality. Naší hlavní myšlenkou bylo a je vytvořit něco zcela netypického. Koncept, který vtáhne hosty do magického a vzrušujícího světa nezapomenutelných zážitků," říkají majitelé.

Filmové po(d)hledy
Jak takové nezapomenutelné zážitky vypadají v Nouvelově podání? Na stropech pokojů jsou obří fotografie z filmů od Luise Buňuela, Frederica Felliniho až po Davida Lynche a Petera Greenawaye, tedy od autorů fantaskních a obrazově silných „movies“. Romantické nebo napínavé momenty z oblíbených filmů doplnil umělec Alain Bony, který vymaloval stěny pokojů v podobném duchu. Mírně rozmazané fotografie odkazují k barevným obrazům na stropě. V suterénu je restaurace Bam Bou plná zrcadel. Ta architekt využil mimo jiné k tomu, aby do temného sklepa dostal světlo, ale také v efektní hře zrcadel podpořil mírně dekadentní atmosféru.
Jean Nouvel, který pro Urse Karliho navrhl "filmový hotel", začínal jako schopný a aktivní příslušník "high-tech" hnutí sedmdesátých let. Dnes je hodnocený jako poněkud skeptičtější a zmoudřelejší pokrokář. Od jiných architektů high-tech se liší úspornou snahou dát svému dílu hlubší myšlenkový základ. "V chaosu dnešního světa se architekt nemůže podle Nouvela orientovat bez pomoci moderní vědy a filozofie...," říká se o něm. Takže ubytujte se v pokoji 5201: máte-li rádi film Matador od španělského postmodernistického režiséra Pedra Almódovara, jste na správné adrese.

O projektu The Hotel:
Architektonický návrh: Jean Nouvel (Francie)
Lokalita: Sempacherstrasse 14, Lucern, Švýcarsko
Realizace: 1999-2000
Počet pokojů: 25; míst v restauraci a baru: 70
Velikost pokojů: 382-578 čtverečních stop
Investiční náklady: cca 4,9 mil. USD
Ceny pokojů: 226-348 EURO za noc
Více také na www.the-hotel.ch; o tvorbě Jeana Nouvela pak na www.jeannouvel.com.
-var-
Snímky: archiv kanceláře Jeana Nouvela a hotelu

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Architektura
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme