Letiště Ruzyně slavnostně zprovoznilo část nového terminálu (psali jsme podrobně v rubrice Architektura). První cestující se v tzv. spojovacím objektu odbaví v pátek ráno a novým prstem C nastoupí do letadla ČSA, které je dopraví do Varšavy. Při otevření terminálu řekla generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová. Část nového terminálu otevře letiště se čtyřměsíčním předstihem, uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský. Hlavní hala, kterou nyní dokončuje firma Skanska, začne veřejnosti sloužit od 1. ledna 2006. Dnes otevřené části nové stavby mají pomoci lépe zvládat nápor cestujících. Ruzyně je již druhým rokem přetížena. Loni odbavila 9,7 milionu lidí, projektová kapacita současné odbavovací haly je ale o třetinu nižší. Premiér Jiří Paroubek na tiskové konferenci po otevření terminálu řekl, že letiště je obrovským přínosem pro ekonomiku a rozvoj státu. Letos očekává přes 11 milionů odbavených pasažérů. Loni rostl provoz na letišti o 30 procent, tedy ještě rychleji než celkový počet turistů, kteří Česko navštívili. Z toho je podle Paroubka zřejmé, že roste bonita turistů, kteří směřují do ČR. Podle mezinárodních statistik Mezinárodní asociace letecké dopravy IATA přináší každý milion odbavených pasažérů 3000 pracovních míst. Jen nový terminál přímo zaměstná 600 lidí na letišti a dalších 400 nových míst vytvoří v návazných službách. Paroubek ocenil fakt, že letiště stavbu financuje bez nároku na státní rozpočet nebo záruky ze strany státu. Podnik na výstavbu terminálu získal devítimiliardový úvěr od Evropské investiční banky, který nakonec ani nedočerpá. Splácet ho bude v letech 2009 až 2027. Úvěr je úročen 0,13 procenta nad úrovní sazby PRIBOR. "Financování terminálu mohlo být příkladem pro další dopravní stavby i mimo letectví," řekl Paroubek s odkazem na další dopravní projekty především v souvislosti s možným financování pomocí tzv. PPP projektů tedy soukromých zdrojů. Podnik, který spravuje pražské letiště, nese také od dnešního dne nově název Letiště Praha. Dosud se jmenoval Česká správa letišť. Změna názvu je prvním krokem v transformaci firmy na akciovou společnost, což ministerstvo dopravy připravuje na konec roku. Pak by podle Šimonovského bylo možné podnik připravit na vstup na burzu a privatizaci minoritního podílu. MD je to podle něho schopné připravit ještě do voleb. Zároveň ale odmítl spekulace o tom, že vláda chce letiště prodat právě proto, že se blíží volby. Podle Paroubka není privatizace Letiště Praha otázkou, která by byla na pořadu dne zítra, nicméně do konce roku si dovede představit, že by se jí vláda mohla zabývat. Podle něho bude otázkou, zda si stát ponechá v podniku majoritní podíl i to, zda by se mělo letiště privatizovat přes kapitálové trhy nebo vstupem partnera. Pokud případný investor přijde s něčím novým například s technologií nebo penězi, bude to podle něho vláda zvažovat. Podle Šimonovského letiště technologii ani know how od případného investora nepotřebuje. Například jen hala, kterou dnes letiště otevřelo, je nejmodernější na světě, řekl. Letiště ale potřebuje peníze na další rozvoj hlavně na stavbu nové rozjezdové dráhy. Podle ministra je otázkou, jak bude pro podnik nejvýhodnější je získat. Podle něho by ale vstup strategického partnera pro letiště, které je stabilizovaným a dobře vedeným podnikem, nebyl vhodný. MD proto preferuje prodej minoritního podílu přes kapitálové trhy. Zdroj: ČTK