Před dvěma lety byl v centru finské metropole kompletně rekonstruován skoro sto let starý modernistický dům, ze kterého vznikl tříhvězdičkový hotel Helka. Stavba od finského architekta Wiwiho Lönna ze dvacátých let minulého století se nachází v centru města, na ulici Runeberginkatu. A pořádnou opravu si už dávno zasloužila. Dům s dlouhou a pohnutou historií, která trvá už více než osmdesát let, během řady desetiletí sloužil jako mateřská školka, bytový dům, pekárna, kanceláře a také jako vůbec první sídlo finské křesťanské organizace YWCA. Jen pro vysvětlení: Young Women´s Christian Association (tedy Křesťanské sdružení mladých žen) je celosvětová organizace založená v roce 1855 v Londýně jako dobročinná, sociální a vzdělávající organizace pro ženy s křesťanským zaměřením. A finská YWCA sídlila právě zde, na Runeberginkatu, což se v geniu loci stavby také odráží.

Žádný zbytečný luxusChátrající stavbu v loni rekonstruovala hotelová společnost Hotelliyhtymä Oy. Kompletní přestavbu hotelu se sto padesáti pokoji navrhovala renomovaná finská kancelář Gullstén & Inkinen, která se specializuje na space planning, korporativní interiéry a development nejen hotelových projektů. Ačkoliv Helka není nijak luxusní hotel, slavný dům i celkový přístup, s nimiž byl celý provoz vybudován, si zaslouží pozornost. Výsledek totiž výborně demonstruje skandinávský přístup k navrhování interiérů, práci s přírodními materiály a v neposlední řadě i tradici slavné firmy Artek, jejímž nábytkem je helsinský hotel kompletně zařízený.

Architekti Jari Gullstén a Hanna Inkinen navrhli přestavbu hotelu tak, aby odpovídala běžnému standardu tří hvězdiček. Žádný zbytečný luxus, použitý je jednoduchý nábytek od Arteku. V jednotlivých pokojích jsou pak nad postelemi umístěné scenérie z finské krajiny. A zapomenout samozřejmě nemůžeme na finskou saunu v posledním patře s výhledem na město. Koncept hotelu je především demonstrovat „finský příběh“.

Mýtus versus realitaMýtus finského designu vznikl v padesátých letech dvacátého století, ale jeho původní kořeny bychom mohli hledat v národně romantické řemeslné tradici Arts and Crafts druhé poloviny 19. století. Po druhé světové válce potřebovalo Finsko – ostatně jako řada malých zemí – nalézt svou novou národní identitu, obnovit průmysl a začít budovat nové továrny a obecně nastartovat ekonomiku. Tradici ale začal už ve třicátých letech designér a architekt Alvar Aalto, který ve Finsku způsobil doslova designovou revoluci. Celosvětově známou Aaltovu vázu („altovku“) má v některé z variant doma asi opravdu každý Fin. Každodenní používání, praktičnost, ekonomická logika, využití jednoduchých materiálů a technologií… to všechno jsou v kostce inovativní prvky, které finský design po více než sedmdesát let charakterizují. Sklo, keramika, nábytek, textil a oblečení jsou pak předměty každodenní spotřeby, kterým se v této skandinávské zemi věnuje nebývalá pozornost. A samozřejmě vysoká užitná hodnota a cena… to jsou principy, určující směr i hotelovému průmyslu.

Nesmrtelné kouskyPři zrodu finské nábytkářské firmy Artek stál právě Alvar Aalto. Od poloviny třicátých let pro ni navrhoval sedací nábytek, stoly a další interiérové doplňky. V helsinském hotelu Helka najdeme mezi jinými i slavné křeslo číslo 400 (z let 1935-36) nebo servírovací stolek číslo 900 (z let 1936-37), které se podle Aaltova návrhu vyrábějí dodnes. V lobby hotelu visí lampy a lustry z padesátých let. V restauraci najdeme použité březové kmeny, které evokují finské listnaté lesy, saunování a přírodu, tedy atributy, se kterými si tuto severskou zemi obvykle spojujeme. Na tyto prvky narazíme i u vybavení, které je z jednoduchého ohýbaného dřeva, doplněné o čalounění výraznými dekoračními látkami s florálními nebo lineárními vzory. Produkce Arteku úzce svázaná s průkopníky moderního evropského designu bývá také označována jako lidský modernismus (human modernism), protože akcentuje především lidské měřítko. Nábytek je vždy ergonomický, maximálně vycházející vstříc potřebám člověka. Není to tvarová nebo materiálová exhibice, kterou někdy v designu ohromují Italové či Američané, ale celá filosofie je založena na modernistických principech, které mají především podpořit dobré naladění těla i duše.

Klidná elegance, přírodní materiály a neokázalost charakterizují i bývalou budovu YWCA v Helsinkách, kterou Jari Gullstén a Hanna Inkinen rekonstruovali na hotel Helka. Na první pohled žádné autorské výstřelky, na pohled druhý velmi promyšlený koncept. -var-Foto: www.helka.fi