Navrhnout designový hotel znamená především vsadit na neotřelý a nezaměnitelný interiérový koncept, pracovat se světlem a barvami. Před několika lety se to podařilo v Německu, kde vznikla zajímavá stavba ukrývající velmi příjemné minimalistické interiéry. Pro začátek: slavná londýnská Tate Gallery na břehu Temže má v atriu podobnou atmosféru jako hamburský Side hotel. Také se zde pracuje se sklem, světlem a prostorem, který emotivně působí na návštěvníka. V případě britské galerie jde samozřejmě o zcela jiné měřítko, ale princip působení světla, stínů a jejich proměn je podobný. Side v Hamburku je moderní designový hotel pro jednadvacáté století: jeho architekturu i vnitřní design ocení především individuální turisté, i díky pěti hvězdičkám není určený pro masovou turistiku. Vyvážené barvy ladí ve společných prostorech a doplňují je propracované atypické interiéry především v měkkých bílých tónech. Ty pocházejí z dílny italského architekta a designéra Mattea Thuna.

Studio architekta Jana Störmera patří k velmi respektovaným německým týmům s několika desítkami zaměstnanců. Pro hamburský hotel navrhli na základě vítězství v soutěži dvanáctipatrovou stavbu, kterou dnes najdete ve všech průvodcích po evropských designových hotelech. Side hotel se po dokončení před několika lety stal jednou z vyhledávaných staveb moderní hamburské architektury. Stavba kombinuje skleněnou fasádu s přírodním kamenem, z horních teras v osmém podlaží je skvělý výhled na hanzovní město.

Side hotel byl první pětihvězdičkový hotel, který tento řetězec otevíral v Německu. V centru Hamburku se tak stalo v dubnu 2001. Manažer hotelu Gregor Gerlach k tomu říká: „Při práci na celkovém konceptu jsme se nechali inspirovat především zahraničními designovými hotely. Navštívili jsme dnes slavný design hotel Paramount v New Yorku, který na Broadwayi navrhoval francouzský designér Philippe Starck. Byli jsme i v hotelu Delano ze skupiny Morgans v Miami a také v londýnském Metropolitanu: to všechno jsou vyhlášené luxusní hotely, jejichž standardu jsme chtěli dosáhnout v Hamburku. Hlavními prvky, které jsme při koncipování hotelu použili, byl výrazový minimalismus a redukce. Pečlivě jsme vybírali barvy tak, aby vytvářely svébytnou energii a pocit. Světelný koncept atria navrhoval newyorský světelný choreograf Robert Wilson, který má zkušenosti nejen s řadou interiérů, ale i divadelních představení. Věděli jsme, že světlo znamená emoce. A emoce znamenají úspěch hotelu,” dodává Gregor Gerlach.

Studio Jan Störmer Architekten získalo zakázku na tuto velkou stavbu po výhře ve vyzvané architektonické soutěži už před devíti lety. Příprava a výstavba této architektonicky zajímavé stavby pak trvala ještě další tři roky. Porotu, která tým vybírala, při rozhodování zaujal především koncept dvou navzájem propojených hmot, které charakterizují exteriér Side hotelu. V úrovni osmého patra je umístěna „nástavba”, která architektům umožnila umístit kolem celého hotelu terasy a také opticky rozčlenit hmotu stavby. Uvnitř pak architekti navrhli monumentální atrium, které má na výšku úctyhodných 29 metrů. Na první pohled vládne ve vstupním foyer, na které navazuje toto atrium, chladná atmosféra, ale záměrem jak investora, tak architektů bylo vytvořit minimalistickou, ničím nerušící kompozici. Side hotel je především dílem tří lidí, kteří se na celkovém konceptu nejvíce podíleli. Za investora na přípravu celého projektu dohlížel Gregor Gerlach, architektura je z pera Jana Störmera a vnitřní interiéry a také vybavení navrhl milánský architekt Matteo Thun, který má s podobnými hotely velké zkušenosti. Symbióza kvalitní architektury a interiérového designu se projevila ve vlastní neopakovatelné atmosféře, kterou má každý z vnitřních prostor hotelu. Doslova prostorovou harmonií pak Gregor Gerlach nazývá světelný koncept atria, jehož proměny jsou řízeny sofistikovaným počítačovým systémem. V závislosti na denní nebo noční době, stejně jako na ročním období, je možné pomocí světelných zdrojů modelovat tento prostor. Nepřehlédnutelný je oblý čalouněný nábytek, který Matteo Thun navrhl pro italskou firmu Rossi di Albizzate. Gradace světla a barev je vymyšlena tak, že čím níže v interiérech návštěvník je, tím sytější jsou barvy: energická oranžová v posilovně je kombinovaná se žlutou v lázních, hotelový bazén je ve světle modrých odstínech, hotelový bar je v červené. Celkem hotel nabízí 178 pokojů s převládající atmosférou minimalistické „přívětivosti“, jak ji označují sami autoři. V desátém a jedenáctém podlaží je situováno celkem deset „létajících” apartmánů laděných do minimalistické bílé barvy. V hotelu nechybí vlastní posilovna, spa a konferenční centrum, které pojme až 300 lidí.

-var-

Foto: http://www.side-hamburg.de/