V časopisu Dům&Zahrada 1/16, který je právě na stáncích, vám představujeme od studia Toulec architekti zajímavý návrh stavby nového Kulturního centra Eden v Praze. Jejich portfolio je ovšem mnohem větší a my se podíváme na dům, který je ukázkou toho, jak vytvořit ze zdánlivě obyčejného tvaru domu něco zajímavého.

Mnohé investory láká moderní dům. Bohužel jejich představivost velmi často končí u bílého kvádru s rytmicky poskládanými okny. Odvážnější se rozhodnou pro mírné odchylky v rozmístění oken nebo si dají na dům pásek z lícovek. Ale stačí tak málo, aby ze zdánlivě obyčejné klasiky vznikl dům neobyčejný a unikátní.

Tento moderní rodinný dům od Toulec architekti bude postaven v Praze-Ruzyni. Při návrhu byl kladen důraz na soulad s okolím stavby, na přirozenou návaznost na mírně svažitý terén a na dominanci obytného prostoru přirozeně propojeného se zahradou. Jak je vidět na vizualizacích, základem je opět kvádr. Jenže ten není jednolitý, ale pracuje se s vnořením i vytažením jednotlivých částí. A to nejen stěn, ale i oken. Všimněte si například spodního rohového okna, které je proti ostatním oknům ve fasádě zanořené. Samo tak vytváří zdání posunu hmoty. Stejně tak je důležité, aby okna nebyla všude stejná, ale stále je třeba mít na paměti to, že „co okno, to originál“ je falešná mince architektury. Zde tedy párovaná okna střídají vertikální i horizontální prosklené plochy. Nemusíme zdůrazňovat, že vizuálním podtržením diferenciace pláště stavby je obložení (zde dřevem) nebo kontrastní barva fasády.

Ale pojďme se ještě podívat do interiéru, byť jen pomocí půdorysu. Ústředním motivem obývacího prostoru je krb. Přízemí má dvě výškové úrovně, kde obytný prostor s kuchyní a jídelnou je o tři schody níže a o to větší je světlá výška, která tak obytnému prostoru dává eleganci. Rohové pódiové schodiště je součástí řešení konceptu interiéru.

Toulec architekti

Architekti Vladislav Toulec a Ivan Šmejc společně pracují už od dob studia na FA ČVUT v Praze. Na krátko se jejich cesty rozdělili, když šli získávat zkušenosti do Cigler Marani Architects nebo ateliéru Krátký, aby v roce 2009 opět spojili své síly ve vlastním ateliéru Toulec architekti. Jejich krédem je uvažovat v dlouhodobém horizontu, svou práci dělat s radostí, pečlivě, ve vysoké kvalitě, spolehlivě, a s poctivým přístupem.