Kodaňský přístav byl zrovna místo krásné. Jenže postupně se proměňuje a na ohromných pozemcích tu mohou vznikat stavby zajímavé, moderní a funkční. Je to celá nová čtvrť, která v sobě ukrývá to nejlepší, co může současná architektura nabídnout. Z budov, které by se hodily na představení, vybíráme tu nejnovější a nejmodernější. Je to CIS Nordhavn, ohromná škola o ploše 25 000 m², která poskytuje útočiště pro 1200 žáků a 280 zaměstnanců.

Škola je navržena světoznámým studiem C.F. Møller Architects tak, aby propojila budovu s promenádou městské čtvrti, i když stojí mimo. Promenáda se stane opět přístavem, ovšem ne pro lodě, ale pro relaxaci a odpočinek. Najdeme zde hřiště i místa pro grilování. Jsou zde místa pro učení i sport. Aby nebyli lidé ohroženi dopravou, jsou tato místa vyvýšena.

Škola jako taková nevypadá jako nějaký umělecký skvost. Ale zapadá do místa bývalého kontejnerového překladiště. Je rozdělena na čtyři menší věže, které mají různou výšku od čtyř do sedmi podlaží. Tyto věže jsou určeny dětem s různými potřebami a různého věku. Například menší děti potřebují větší prostory, starší studenti pak naopak kvůli diverzifikaci studia mají menší učebny.

Základna školy je jedno velké centrum pro všechny. Najdeme tu jídelnu, knihovnu, foyer, studovny, přednáškové a koncertní síně… Vertikální členění umožňuje uzavřít jednotlivé učebny tak, aby sem nikdo mimo vyučování nemohl, a přitom nechat všechny společné prostory stále otevřené. Škola tak bude působit jako jedno velké komunitní centrum.

Zajímavá je na domě ale fasáda. Je celá seskládaná ze solárních panelů, které nemají stejný úhel natočení. Má to dvě výhody: budova není tak hmotná a slunce se lépe zachytává v různých obdobích dne i roku. Těchto 12 000 solárních panelů na 6048 m² produkuje 200 MWh ročně, což znamená, že škola je energeticky soběstačná a dokonce je i v tomto rozpočtu v plusu. Studenti navíc využijí solární panely víc než jen ke svícení. Poslouží i jako laboratorní systém, který je zapojený do školních osnov. Studenti tak sledují vyrobenou energii, její tok, učí se o ekologii, technice, fyzice…

Škola se má stát postupně součástí velkého projektu „Ostrovy Nordhavn“, kde se na třech různých ostrovech v okolí rozroste odpočinková zóna na ohromné centrum. Na jednom ostrově tak například bude centrum „Laguna“, které bude sdružovat vodní sporty, jako třeba kajakové pólo, plavání apod., „Útes“ bude odpočinková plážová zóna a „Sluneční lázeň“ pak nabídne chráněná místa pro slunění i plavání. Všechny části budou propojeny a škola se stane centrem.