Vánoce - svátky klidu?

Vánoce - svátky klidu?

Nákupy, úklid, pečení cukroví, vše ve spěchu a na poslední chvíli – taková je dnes realita Vánoc v mnoha českých domácnostech. Není divu, že ani o svátcích nemají pojišťovny klid a na stolech se jim kupí stále nové pojistné události. Co dělat v případě, že nějaká vánoční domácí nehoda potká i vás? Vánoce jsou...

Nákupy, úklid, pečení cukroví, vše ve spěchu a na poslední chvíli – taková je dnes realita Vánoc v mnoha českých domácnostech. Není divu, že ani o svátcích nemají pojišťovny klid a na stolech se jim kupí stále nové pojistné události. Co dělat v případě, že nějaká vánoční domácí nehoda potká i vás?

Vánoce jsou tradičně chápány jako svátky klidu a míru. Přesto často pro domácnost představují proti běžnému provozu zvýšené riziko. V obývacích pokojích se rozžehnou svíčky, děti vesele mávají nad koberci prskavkami, nejedna hospodyňka ve svátečním shonu zapomene v troubě poslední várku cukroví a nebo dokonce nekonečně dlouho pečenou krůtu. Tatínkové zase s oblibou se svými ratolestmi zkoušejí v pokojíčku nebo pod sousedovic okny nové sportovní náčiní, návštěvy si bez přestání podávají kliku a není žádný div, že se sem tam na něco zapomene. Celé období konce roku je pak korunováno oslavou Silvestra s divokými a opojnými veselicemi, třaskajícími petardami a mnohdy ne zcela jistě ovládanými rachejtlemi. Nehody všeho druhu, od humorných, až po ty vážnější, jsou na pořadu dne.

Je asi zbytečné opakovat, že pro podobné případy se vyplatí mít uzavřené pojištění domácnosti, pojištění nemovitosti a navíc pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou třetím osobám. Zvláště v případě, že si rádi vychutnáváte vůni svíček na nazdobeném stromečku nebo jste ohněstrůjce-kutil-samouk.

Pojištěnost českých domácností je v tomto směru čím dál tím lepší, lidé si svého majetku váží a snaží se ho zajistit alespoň určitým způsobem. Přestože však informovanost o pojištění roste, člověk zpravidla není nikdy dost připraven na chvíli, kdy se opravdu něco stane a on musí začít řešit pojistnou událost s pojišťovnou. Zde je proto několik rad, jak se v podobné chvíli zachovat.

1. Především, ať se stane cokoliv, nepropadejte panice a zkuste co nejrychleji a nejefektivněji zamezit dalšímu šíření škody. Pokud je to ve vašich silách, uhaste plápolající stromeček, vypněte hlavní uzávěr vody nebo zavřete přívod plynu. Zbytečně se ale nepřeceňujte, zvláště když se nehoda stane uprostřed bujaré, alkoholem zpestřené oslavy – zbytečně byste se mohli vystavit riziku. Jestliže nehoda začíná nabírat rozměry katastrofy, přivolejte odbornou pomoc – hasiče (150), policii (158) nebo záchranku (155). Hasiči by měli vědět i o požárech, které jste nakonec uhasili svépomocí.

2. Z hlediska pojišťovny by měly škody na domácnosti zůstat v původním stavu až do příchodu likvidátora. Z praktického hlediska to však nebývá možné. Přesto se snažte do stavu věcí nezasahovat více, než je nutné - je dobré si škody alespoň vyfotografovat nebo nahrát na videokameru, případně zajistit si svědky. Poškozené věci nevyhazujte, počkejte až na jejich zdokumentování likvidátorem.

3. Jakmile je vše pod kontrolou, co nejdříve kontaktujte pojišťovnu – nejlépe telefonicky, případně přes internetové stránky pojišťovny – a předběžně nahlaste pojistnou událost. Většina pojišťoven má zřízenou nonstop bezplatnou telefonní linku, fungující i o svátcích, kde budete moci buď přímo nahlásit pojistnou událost, nebo vám zde alespoň podají nezbytné informace o dalším postupu. Budou zde po vás požadovat číslo pojistné smlouvy (případně alespoň jméno a rodné číslo) a stručný popis celé události. Oficiální nahlášení pojistné události budete muset udělat ještě jednou, písemně.

4. Některé pojišťovny nabízejí k pojištění domácnosti tzv. asistenční služby (viz např. článek Asistenční služby k pojištění domácnosti a nemovitosti) – pokud je tomu tak ve vašem případě, můžete kontaktovat příslušné telefonní číslo a využít jejich služeb ke krizové likvidaci nejhorších škod, ale také později při uvádění domácnosti do původního stavu.

Bezplatné informační linky pojišťoven
PojišťovnaTelefonní linkaProvozní doba
Allianz800 170 00024 h denně
Česká pojišťovna800 133 66624 h denně
Generali800 150 155Po-Pá, 7-19 h, jinak záznamník
Kooperativa800 105 10524 h denně
Pojišťovna ČSOB800 100 777Po-Pá, 7-17 h
Uniqa800 120 02024 h denně
Zdroj: pojišťovny


5. Vytvořte si kompletní seznam věcí, které byly poškozeny nebo zničeny – spořitelna bude samozřejmě nadšená, když k nim naleznete také nějaké doklady o jejich stáří, ceně apod. Nezapomeňte zde vyčíslit také náklady, které jste vynaložili na zabránění škodě nebo na její zmírnění.

6. Jestliže pojistná událost poškodila váš byt natolik, že si musíte zajistit náhradní ubytování, ověřte si, jestli vaše pojišťovna hradí také tyto náklady. Pokud se k pojistné smlouvě vztahují asistenční služby, můžete o zajištění náhradního bydlení požádat právě je.

7. Nezapomeňte na to, že pojišťovna vám nebude hradit škody, které jste sami způsobili hrubou nedbalostí, nezákonnou činností nebo dokonce úmyslně. Buďte proto opatrní a mějte na paměti, že nejlevněji vás vyjde taková pojistná událost, ke které nikdy nedojde.

-si-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Peníze a právo
  • Autor:
  • Vydáno:

Může vás zajímat

dětiLyžováníRakousko

Doporučujeme

Hledáte osvědčenou firmu na rekonstrukci?

Zadejte si poptávku v kategoriích: rekonstrukce.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Rekonstrukce bytu, nová koupelna a WC, Celková rekonstrukce bytu, Rekonstrukce kanceláře/ateliéru.