Potřebujete rychle ověřit zůstatek na účtu stavebního spoření nebo zjistit, jestli dorazila odeslaná platba? Dnes již nemusíte běžet na pobočku ani za svým poradcem, stačí, když zvednete telefon, pošlete patřičnou sms zprávu nebo vše zjistíte na internetu. Stavební spořitelny konečně zavádějí první služby přímého kontaktu s klientským účtem, jež platí pro všechny klienty, včetně těch, kteří smlouvu založili už dávno. Ovládání běžného účtu přes telefon nebo internet dnes není v bankovnictví žádnou novinkou. Stavební spořitelny tomuto trendu dlouho odolávaly a ponechávaly všechny informační starosti na osobním kontaktu s poradcem na pobočce, případně na telefonních informačních centrech s omezenou použitelností. Teprve postupně se objevovaly první možnosti uzavírání smluv za pomoci internetu a pošty, možnosti ověřování zůstatku po telefonu a dnes již také po internetu. Mezi spořitelnami však zatím existují velké rozdíly. Přehled o účtu díky internetu Průkopníkem a zatím také jedinou spořitelnou, která nabízí klientům kontakt s účtem po internetu, je Raiffeisen stavební spořitelna. V rámci služby Specialistův internetový servis mají všichni klienti možnost zjišťovat aktuální zůstatky na svých účtech, prohlížet si výpisy, ověřovat došlé platby, připsané úroky i státní podporu. Prostřednictvím aplikace mohou také odeslat nový návrh na uzavření smlouvy nebo modelovat průběh vlastního stavebního spoření, ověřovat možný nárok na úvěr, výši hodnotícího čísla apod. Sjednání služby je jednoduché a lze je provést přímo přes internetové stránky spořitelny – tedy bez jakékoliv návštěvy pobočky či sepisování smluv. Na internetu je nutné vyplnit zabezpečený on-line formulář s osobními údaji a údaji o smlouvě (číslo smlouvy a datum návrhu smlouvy) a určit si způsob, jakým vám spořitelna pošle přístupové heslo. Do týdne by vám pak poštou mělo přijít uživatelské jméno a sms zprávou nebo e-mailem (dle vaší volby) bezpečnostní heslo. Po zadání těchto údajů do internetové aplikace na stránkách spořitelny získáte přístup do systému a ke svému účtu. Tuto službu můžete kdykoliv přes internet zablokovat a můžete také libovolně měnit své heslo a uživatelské jméno. Raiffeisen nabízí zřízení i vedení služby zcela zdarma. Dvacet korun budete muset zaplatit pouze v případě, že si službu z určitého důvodu deaktivujete a budete ji chtít znovu obnovit. Jejím prostřednictvím bohužel nemůžete se svým spořením žádným způsobem manipulovat, tzn. že nemůžete např. měnit zasílací adresu či tarifní variantu, snižovat nebo zvyšovat cílovou částku. Její funkce je na rozdíl od bankovních aplikací přímého bankovnictví čistě informativní. Kouzelné „esemesky“ Další možností, jak získat 24 hodin denně informace o účtu u stavební spořitelny, je využívání služby speciálních informačních sms zpráv z mobilních telefonů. Tuto službu dnes nabízejí dvě stavební spořitelny – opět Raiffeisen a společně s ní také SS ČS alias Buřinka. Obě služby - Specialistův mobilní servis od Raiffeisen i SMS Telebus od Buřinky – fungují na podobném principu: pokud si přejete získat určitou informaci o svém účtu stavebního spoření, musíte na číslo služby zaslat speciálně strukturovanou sms zprávu a obratem vám přijde opět sms zpráva ve zvláštním tvaru, která bude požadovanou informaci obsahovat. Přitom nebudete platit žádné poplatky za zřízení nebo vedení služby, zaplatíte pouze poplatek vašemu mobilnímu operátorovi za odeslanou sms zprávu (v závislosti na vašem tarifu). Příchozí „esemeska“ vás nebude stát nic; v případě Raiffeisen budete muset podobně jako u internetového servisu zaplatit pouze poplatek 20 Kč za případné obnovení služby po její deaktivaci. Mobilní internetový servis si u Raiffeisen můžete sjednat pomocí písemné žádosti, kterou získáte na pobočce nebo ji můžete vytisknout z internetu a na pobočku zaslat poštou. Do 14 dnů vám bude služba aktivována, o čemž vás spořitelna zpraví sms zprávou na mobilní telefon, který si pro službu registrujete. Na internetu také získáte podrobný návod, jak tvořit sms zprávy požadavků na informace. Jejich tvar je totiž velmi důležitý a každý „překlep“, omyl nebo i chybná mezera ve zprávě bude mít za vinu nezískání odpovědi. Po zaslání tří nekorektních požadavků v řadě vám bude služba dokonce automaticky zablokována. Touto cestou můžete získat informace o aktuálním zůstatku na účtu, o posledním vkladu, poslední připsané státní podpoře, výši hodnotícího čísla, předpokládaném datu přidělení cílové částky, ale také některé informace o vašem úvěrovém účtu. Služba může být zrušena i obnovena pouze písemně. V případě Buřinky je aktivace služby o něco jednodušší. Stačí poslat speciálně strukturovanou sms zprávu s rodným číslem, číslem účtu a zvoleným heslem na číslo SMS Telebusu. Návod na tvorbu sms zpráv, který je stejně důležitý jako v předchozím případě, si opět můžete vytisknout z internetu nebo ho získáte v obchodním místě spořitelny. SMS Telebus vám umožní získávat informace o aktuálním zůstatku, o posledním datu aktualizace tohoto zůstatku, jeho prostřednictvím můžete měnit své heslo nebo orientačně simulovat průběh stavebního spoření. Internetový kontakt s účtem a informační sms služby nejsou jediným způsobem přístupu k údajům z vašeho účtu. Příště se proto budeme zabývat možnostmi informačních linek, které nabízí většina spořitelen, a zároveň on-line službami na jejich internetových stránkách. -si-