Jak si stojí koupě a prodeje chalup a chat?

Jak si stojí koupě a prodeje chalup a chat?

Jsme téměř v půlce roku 2010, před letní sezonou, kdy se lidé stěhují na chaty a chalupy. Letos už se tam ale v mnoha případech stěhovat nebudou, protože je ve zvýšené míře prodávají...

Podívejme se, jaká je aktuální situace na trhu.

Lokality na stálé bydlení i rekreaci

Oblíbené lokality pro stálé i sezonní bydlení do určité míry splývají. Lidé na stálo na chalupy a chaty obecně, vezmeme-li zkušenosti pražských realitních kanceláří, nechtějí jít příliš daleko od Prahy, často kvůli kultuře a také dostupnosti zbytku rodiny nebo příbuzných, kteří v Praze zůstávají.

V kurzu tak jsou místa kolem železničních tahů z Prahy - z nejbližších lokalit k metropoli je to kolem Berounky (nedaleké Všenory, Mokropsy, kolem Karlštejna nebo i dále), nebo romantické údolí Vltavy směrem na Kralupy. Kolem dálnic je to podobné. V prodeji je celkově nyní hodně velké množství chalup a chat, jen ve Středočeském kraji kolem 400 objektů. Prodávající za ně vyžadují ceny zhruba v rozpětí od 700.000 do 2,5 milionu korun.

„Dá se říci, že více než polovina kupujících je starší generace. Hodně lidí jdoucích do důchodu teď prodává zprivatizované byty ve městech, chtějí z města pryč a hledají chalupu,“ říká Jindra Vančatová z realitní kanceláře Top-R a pokračuje: „Chalupy prodává zase stále více lidí, kteří třeba chtějí pomoci dětem s hypotékou. Takže na obou stranách, mezi prodávajícími i kupci, je hodně starších lidí. K trvalému bydlení se přitom nabízí i poptává asi celá třetina z prodávaných chalup a chat.“

Rada pro kupující

Porovnávejte ceny, vybírejte pozorně a ne rychle, nabídek je mnoho a ceny se v dnešní době docela dobře dají domluvit. Při prohlídce pozorně prohlédněte nejen objekt, ale i zahradu a okolí. Objevují se občas například problémy se zamokřenými pozemky z prosakujících jímek sousedů. Také sousedy si dobře prohlédněte, zejména pokud je vyhlídnutá chata na malém pozemku. 

Rada prodávajícím, co rozhoduje o dobré ceně

Samozřejmě stále je důležitá především lokalita, hezké prostředí, blízko musí být koupání, les, možnosti sportů i zábavy. Ale i nákupů a pokud možno alespoň nějaká kultura jako bonus. Co je velmi důležité, je spojení do měst, tedy kolem velkých měst MHD, lidé vyhledávají železniční spojení do Prahy, také je důležité dobré autobusové spojení i o víkendu. Co z toho můžete jako prodávající ovlivnit? Snad jen nejbližší okolí chalupy - tedy rozhodně ukliďte dům i zahradu, kterou co nejvíce upravte a pak prezentujte zájemcům její možnosti obytné, rekreační i užitkové. A mějte pořád na paměti cenu: sledujte pohyb cen a množství konkurenčních objektů na prodej v okolí. Pokud prodáváte přes realitní kancelář, a ta vám řekne, že zbytečně lpíte na nadhodnocené ceně a těch 200 až 300 tisíc navíc vyloženě znemožňuje prodej, zamyslete se nad tím. Jestli chcete opravdu prodat, cena musí být konkurenceschopná. Stačí, když chcete opravdu jen o 200.000 tisíc více, než je vhodné vzhledem ke stavu chalupy a k úrovni konkurenčních nabídek, a dům je neprodejný. 

Nejoblíbenější rekreační oblasti 

Výrazná obliba Šumavy trvá, čistý vzduch, příroda, běžkařské terény v zimě dělají svoje. Blízkost Německa je rovněž pro kupující zajímavá. Rychle dostupné Jizerské hory jsou také v kurzu. Dobře se stále prodávají nemovitosti podél celého toku Vltavy, od Vraného počínaje. I když jsou tam ceny vyšší, údolí Vltavy je stále poptávané. Výjimečně oblíbené a také výborně placené je unikátní Kokořínsko, sem také lidé směřují za stálým bydlením a rekreací. Kokořínsko neztrácí oblibu, je to svět sám pro sebe, neopakovatelné prostředí schované před světem, ale s dobrou dostupností do Prahy. 

-ag-
Foto: www.profimedia.cz

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Peníze a právo
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte osvědčenou firmu na rekonstrukci?

Zadejte si poptávku v kategoriích: rekonstrukce.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Návrh a realizace podkrovního bytu, Celková rekonstrukce bytu, Kompletní rekonstrukce bytu.