Elektrická zabezpečovací signalizace zloděje nechytí, ale upozorní na něj a případně mu znepříjemní pobyt ve střeženém prostoru. K hlášení poplachů se obecně používají tři způsoby: Vnitřní sirény stresují narušitele, venkovní siréna upozorňuje okolí a dálková signalizace ohlásí napadení majiteli objektu nebo obsluze pultu centralizované ochrany. Je běžné, že v případě poplachu se rozezvučí sirény. Vnitřní siréna má za úkol znepříjemnit zloději pobyt ve střeženém domě, stresovat ho a přispět k tomu, aby utekl. Venkovní siréna upozorňuje okolí na skutečnost, že se ve vašem domě něco děje. Měla by být opatřena blikajícím světlem, protože pokud je v jednom místě více sirén, bývá obtížné jenom podle zvuku zjistit, která z nich vlastně houká. Narozdíl od vnitřních sirén, které jsou v době poplachu napájeny přímo z řídící ústředny, by měla být venkovní siréna tzv. zálohovaná. To znamená, že siréna má vlastní bezúdržbovou baterii, která je v klidovém stavu dobíjena z řídící ústředny a siréna je v klidu. Jakmile ústředna vyhlásí poplach, nebo když někdo přeruší vedení k siréně, baterie se dobíjet přestane a siréna, napájená vestavěnou baterií, se rozhouká. Vypráví se různé zaručené historky o tom, jak zloději sirénu vypěnili, nebo ji utrhli ze zdi a zahodili do kbelíku s vodou a tím ji zneškodnili. Tyto historky jsou do jisté míry pravdivé, ale je třeba si uvědomit, jak je to možné. Venkovní siréna by měla být opatřena co nejbytelnějším dvojitým krytem a měla by mít nejenom ochranný kontakt, který vyhlásí poplach při sejmutí krytu, ale i druhý, který vyhlásí poplach při odtržení sirény od zdi. Zapěnění sirény je samozřejmě možné, ale v první řadě je nutné pěnu dovnitř sirény nějak dostat. Tomu by mělo zamezit konstrukční provedení zmiňovaných dvou krytů. A zahození do vody? Zde je v první řadě potřeba sirénu utrhnout ze zdi, což se může povést u slabého plechového krytu, přichyceného hmoždinkou o průměru 5mm, ale ne u kvalitní sirény, uchycené ve zdi silnou a hlavně dlouhou kotvou. Venkovní sirénu je vhodné instalovat co nejvýše na zdi, ale i zde platí “všeho s mírou”. I venkovní siréna potřebuje čas od času údržbu a je pro vás jako pro uživatele poměrně nákladné, když si servisní firma musí pokaždé přivést vysokozdvižnou plošinu, aby se k zařízení dostala. Anebo když musí stavět lešení. Předpokladem pro funkční místní akustickou signalizaci je, že máte dobré vztahy se svými sousedy a že okolí na houkání sirény bude reagovat. To se samozřejmě nestane, pokud váš bezpečnostní systém bez jakýchkoliv důvodů zbytečně houká třikrát do týdne. Takový systém je nejen k ničemu, ale navíc snižuje účinnost i alarmům v okolních domech. Když vaše sousedské vztahy nejsou ideální, sousedi nebývají doma, máte-li samostatně stojící dům a vaším nejbližším sousedem je místní hejkal, nebo když chcete posílit svou bezpečnost, můžete svůj bezpečnostní systém napojit na pult centralizované ochrany, nebo alespoň instalovat hlasový komunikátor. V obou případech není nutné zavádět samostatnou linku pouze pro alarm. Hlasový telefonní komunikátor v případě poplachu odpojí telefonní přístroj, začne vytáčet navolená telefonní čísla a na ně hlásí předem namluvenou zprávu. Prakticky vám ovšem asi nebude moc platné, když bezpečnostní systém oznámí na váš mobilní telefon, že máte doma zloděje, pokud se zrovna opalujete na pláži v Tunisu. Mnohem účinnější je připojení na pulty centralizované ochrany, které provozují bezpečnostní agentury nebo v některých městech i Městská policie. Jednak máte v případě poplachu zajištěný kvalifikovaný zásah odbornými pracovníky, jednak se na pult centralizované ochrany dostávají i informace o poruchách ve vašem bezpečnostním systému, o tom v jaké části domu k poplachu došlo a jaký detektor ho vyhlásil atd. Podstatnou výhodou je i to, že datový komunikátor pro připojení k pultu bývá součástí dodávané bezpečnostní ústředny, zatímco hlasový hlásič je většinou nutné dokoupit zvlášť. www.acces.cz