Přeměnili jste si standardní telefonní linku na ISDN linku? A platíte najednou podstatně vyšší hovorné? Pokud máte elektrickou zabezpečovací signalizaci připojenou na pult centralizované ochrany po telefonu, může to být příčina! Ústředna elektrické zabezpečovací signalizace (EZS) se na běžnou analogovou telefonní linku připojuje vždy jako první, před telefony, faxy nebo pobočkové ústředny. V případě, že bezpečnostní systém potřebuje předat na pult centralizované ochrany (PCO) nějakou zprávu, odpojí další komunikační zařízení, přeruší případný hovor, tím si uvolní linku, vytočí číslo a předá data PCO bezpečnostní agentuře. Analogová telefonní linka je v provozu i při výpadku síťového napájení, ústředna EZS je pro takový případ zálohována baterií, takže je spojení mezi bezpečnostním systémem a pultem centralizované ochrany zajištěno, i když vám doma nejde proud. Pokud se ovšem rozhodnete změnit analogovou linku na ISDN, začínají vznikat problémy, a málokdy se stane, že by vás firma, jež přeměnu zajišťuje, na tyto problémy upozornila. Většina zákazníků využívá různé „balíčky“, jejichž součástí je buď ISDN modem nebo ISDN telefon. K modemu i k telefonu je možné připojit telefonní zařízení pro analogové linky (fax, záznamník, telefon a podobně), takže instalační firma většinou jednoduše přepojí linku, komunikátor bezpečnostního systému připojí do jednoho z těchto analogových vstupů a tím to pro ni končí. Přenos informací mezi zabezpečovacím zařízením a pultem centralizované ochrany většinou funguje, ale hrozí dva veliké problémy: První je ten, že při výpadku síťového napájení je analogový výstup v ISDN modemu nebo telefonu vyřazen z provozu, takže alarm sice pracuje, ale nemá k dispozici telefonní linku, po které by mohl dopravit zprávu o poplachu na PCO. Druhým problémem je, že si při tomto zapojení bezpečnostní zařízení nemůže uvolnit linku, takže pokud oba komunikační kanály ISDN linky zablokuji příchozím voláním, přenos informace o poplachu na PCO opět nefunguje. Zajímavá situace nastala u několika bezpečnostních ústředen, připojených tímto (nevyhovujícím) způsobem přes ISDN modem, který rušil signál přenášený mezi bezpečnostní ústřednou a pultem centralizované ochrany! Přitom faxy i připojení k Internetu probíhalo bez závad. Standardní nastavení je takové, že se na PCO přenáší informace o zapnutí a vypnutí bezpečnostního systému a jednou denně se uskuteční kontrolní volání, takže když ráno alarm zapnete a večer vypnete, dojde ten den ke třem telefonátům. Rušení přenášeného signálu ISDN modemem způsobilo, že bezpečnostní ústředna zavolala pult centralizované ochrany, ten linku vyzvedl (a tím se naúčtoval se hovor), nerozuměl datům a zavěsil. Ústředna tedy volala znovu a opakovaně se pokoušela PCO doručit potřebné informace, takže místo jednoho hovoru (třeba při zapnutí) docházelo k pěti až devíti telefonátům. V měsíčním vyúčtování se to pak projevilo několikatisícovou částkou. Stačilo vyměnit ISDN modem a problémy zmizely. Pokud tedy máte dojem, že se od přeměny vaší linky na ISDN linku zásadně zvýšila částka za hovory, a máte ústřednu EZS připojenou přes analogový výstup ISDN modemu nebo telefonu, objednejte si u dodavatele EZS nebo provozovatele PCO vyzkoušení komunikace. Za případnou několikatisícovou úsporu na měsíčních poplatcích to rozhodně stojí, uspořené peníze pak můžete investovat do speciálního terminálového adaptéru, vhodného pro použití v bezpečnostní technice. www.acces.cz


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY: BEZPEČNOSTNÍ ÚSTŘEDNA A ISDN LINKA MÁME DOMA ISDN