SIPO aneb Jak platit za nájem II.

Každý ho zná, každý o něm slyšel, ale ne všichni ho využívají a ne všichni vědí, jak ho využívat co nejlépe. Víte, co všechno se dá pomocí SIPa zaplatit? Máte SIPO zařízené tak, aby bylo skutečně efektivní? Nebo ho ještě nemáte a nevíte, jak a kde ho získat? Kolik nám SIPO může ušetřit peněz? Existují k němu...

Každý ho zná, každý o něm slyšel, ale ne všichni ho využívají a ne všichni vědí, jak ho využívat co nejlépe. Víte, co všechno se dá pomocí SIPa zaplatit? Máte SIPO zařízené tak, aby bylo skutečně efektivní? Nebo ho ještě nemáte a nevíte, jak a kde ho získat? Kolik nám SIPO může ušetřit peněz? Existují k němu alternativy?

Na SIPO si mnozí z nás již tak zvykli, že časem přestali vnímat pravý význam tohoto slova. Ve skutečnosti je název SIPO zkratkou pro Sdružené inkaso plateb obyvatelstva a jde o službu, kterou provozuje Česká pošta. Tato služba funguje na základě dohody mezi Českou poštou a jednotlivými dodavateli elektrické energie, vody a plynu, bytovými družstvy, sdruženími nájemníků, poskytovateli telekomunikačních služeb, televizního a rozhlasového vysílání či internetu, ale také některými splátkovými a leasingovými společnostmi, pojišťovnami (např. povinné ručení), vydavateli novin a časopisů apod.

Ovšem ne všechny dodavatelské subjekty tuto smlouvu musí mít automaticky uzavřenou. Může se tedy klidně stát, že právě vaše bytové družstvo tuto smlouvu s poštou nemá a vy nájem (resp. anuitu a ostatní poplatky) pomocí SIPa hradit moci nebudete. To samé platí samozřejmě i pro místní vodárny, elektrárny a všechny ostatní instituce. Naopak vás může překvapit, že některé další podniky, od nichž odebíráte pravidelně nějaké zboží nebo služby (a jimž tedy také pravidelně určitou sumu platíte) smlouvu o SIPu s Českou poštou uzavřenou mají. Z tohoto důvodu se vždy vyplatí zeptat se příjemců všech vašich pravidelných plateb, jestli byste jim peníze nemohli posílat právě pomocí SIPa.

Jak vyplývá z jeho názvu, SIPO slouží především ke sdružení jednotlivých pravidelných plateb různým dodavatelům v platbu jedinou. Díky němu tedy místo několika složenek od vícero subjektů, dostaneme do schránky (a posléze zaplatíme) jen jedinou, souhrnnou složenku. Česká pošta pak sama naši platbu rozdělí a rozešle na účty jednotlivých dodavatelů. To samozřejmě šetří peníze, čas a taky nervy.

Ve srovnání se složenkami, o kterých jsme psali v článku Jak platit za nájem?, lze uspořit docela významné částky. Zřízení SIPa na poště i u dodavatelů je totiž zcela zdarma, stejně jako jeho placení pomocí speciální složenky na poštovní přepážce (srov. za jednu platbu pomocí „obyčejné“ složenky člověk zaplatí nejčastěji 12-30 Kč).

Pokud si chcete SIPO zařídit, bude stačit, když zajdete na „vaši“ pobočku pošty (tedy tam, kam vám chodí balíky, zpravidla nejbližší vašemu bydlišti) a vyplníte tam formulář žádosti o přidělení spojovacího čísla plátce SIPO (jakéhosi číselného kódu, na jehož základě vás bude pošta spolu s dodavatelskými organizacemi identifikovat). Do pěti dnů od podání této žádosti vám poštou přijde „Doklad o přidělení spojovacího čísla plátce SIPO“, kde bude daný kód uveden.

Jestliže se vám nechce čekat, můžete také navštívit některé z „kontaktních míst“ České pošty – obyčejně to jsou vybrané pobočky pošty ve větších městech (v Praze např. Hlavní pošta v Jindřišské ulici, v Brně pošta v Poštovské, v Plzni v Baarově atd.) - a zde by vám měli spojovací číslo přidělit na počkání.

Toto číslo pak musíte nahlásit všem dodavatelským organizacím, jejichž poplatky chcete pomocí SIPa hradit. Nepříjemné je, že je musíte nejčastěji všechny obejít osobně a upravit způsob platby doplněním smlouvy. Jak už ale bylo řečeno, všechny tyto úkony by měly být zcela zdarma.

Potom už nic nebrání tomu, aby SIPO začalo skutečně fungovat (bývá to obyčejně zhruba do měsíce poté, co jste své spojovací číslo dodavatelům nahlásili). Do schránky vám od této chvíle bude chodit jen jedna jediná složenka – SIPO, jejímž prostřednictvím jednou za měsíc uhradíte všechny sjednané platby v rámci jedné celkové částky.

Nejjednodušší, ač určitě ne nejpohodlnější možností úhrady složenky SIPa, je „klasické“ a stále nejrozšířenější hotovostní zaplacení celé sumy na pobočce pošty. Na rozdíl od „obyčejných“ složenek je zcela zdarma. Pokud vám ovšem výplata chodí na bankovní účet, musíte k tomu ještě přičíst poplatek za výběr hotovosti v bankomatu. Jestliže budete SIPO platit tímto způsobem, sice si ušetříte starosti s deseti složenkami, bude to pro vás relativně levné, ale pravidelným frontám na poštách a manipulaci s velkými obnosy v hotovosti se nevyhnete.

Proto v dnešní době mnoho lidí volí další způsoby placení poplatků spojených s bydlením. Jsou jimi různé bezhotovostní převody jednotlivých částek všem konkrétním dodavatelům nebo placení celkové částky SIPa převodem z bankovního účtu. Tyto cesty bývají většinou o něco dražší (nemusí to však být pravidlem), ale nabízejí vyšší komfort. Trvalé příkazy k úhradě či k inkasu (případně k inkasu pomocí SIPa) dokonce umožní, abyste se o placení už nemuseli starat vůbec. Frontám i vybírání velkých částek z bankomatů se tak vyhnete dokonale.

Některé dodavatelské organizace vás při použití trvalého bezhotovostního příkazu přímo na jejich účet dokonce mohou zvýhodnit (někdy dokonce i slevou z poplatku). Smlouva s Českou poštou a administrativa kolem placení SIPa je pro ně totiž časově i finančně náročnější. Například Česká televize a Český rozhlas umožňují při přímém převodu na jejich účet (hotovostním i bezhotovostním) platit souhrnnou sumu koncesionářských poplatků jen jednou ročně. Všechny poplatky si tak můžete zaplatit na rok dopředu a dále se již o jejich placení nestarat. (Více informací a případnou registraci získáte na internetových stránkách rozhlasu a televize.)

Další nevýhodou SIPa je nutnost jeho změny při jakékoliv změně vašich údajů – jakmile se tedy vdáte nebo přestěhujete, musíte požádat o nové spojovací číslo k SIPu. A s tím je spojeno i opětovné obíhání všech dodavatelů a hlášení nového přiděleného kódu. Na druhou stranu však k těmto změnám většinou nedochází tak často, aby vás to muselo nějak výrazně omezovat.

V případě, že do plateb prováděných pomocí SIPa budete chtít zahrnout novou položku nebo z nich naopak některou položku odebrat, bude stačit, když tuto skutečnost nahlásíte příslušné dodavatelské společnosti (tedy např. družstvu, plynárně, pojišťovně atd.). Ona sama pak vše potřebné s Českou poštou vyřídí a vám příští měsíc přijde složenka SIPa s danou položkou nebo naopak bez ní.

Jestliže se chcete dozvědět něco víc o bezhotovostních převodech poplatků spojených s bydlením, čtěte náš příští článek.

-si-


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNEK:
Jak platit za nájem?

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Stavba
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte spolehlivou stavební firmu?

Zadejte si poptávku v kategoriích: stavební firma,stavby.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Výstavba RD Troja Praha 8, Rekonstrukce RD/letní kuchyně, novostavba.