Co jsou v dnešní situaci vyhozené peníze? Místo do slušně zařízeného malého bytu na dobrém místě investovat nesmyslně mnoho do velkého bytu daleko od centra města a dopravy. Dobře se pronajímají menší byty, blízko metra (v Praze) nebo stanice hromadné dopravy (všude), ale mimo rušnou dopravní tepnu, v zeleni, s nedalekými obchody a službami, případně školou či školkou.

Hůře jsou na tom velké byty s přesně opačnou charakteristikou – odlehlá místa bez dopravy. Ale protože výjimka potvrzuje pravidlo, každý byt si svého nájemníka může najít. Někomu absence MHD nevadí, protože se přepravuje výhradně autem, odlehlé místo mu vyhovuje, protože chce hlavně přírodu a pracuje na nedalekém, stejně odlehlém místě. Odlehlé místo se časem totiž může ocitnout i ve středu dění, pokud se někde v okolí postaví nějaké byznys centrum nebo továrna na zelené louce.

Dnes však příliš neuspěje člověk, který svou vilu daleko od civilizace bez konzultace s realitním odborníkem vybaví nejdražší technikou, vloží ohromné prostředky do drahých obkladů, monstrózní terasy a podobně – a potom požaduje přemrštěnou cenu.

Zájemcům pak neustále omílá, kolik ho to všechno stálo, že si oni musí uvědomit, kolik investoval. To ovšem žádného potencionálního nájemníka nezajímá, toho zajímá jen a pouze porovnání, srovnání několik nabídnutým a nalezených bytů – porovnání jejich ceny, vybavení, lokality, okolí, služeb a podobně – a na základě tohoto srovnání si potom ten nejvhodnější byt vybere.

Do velkých, daleko od centra měst a od MHD vzdálených bytů se nevyplácí příliš investovat. Lépe a rychleji se pronajmou, nechají-li se ve skromnější (ale samozřejmě nápadité) úpravě, samozřejmě čisté, a hlavně takové, aby zaujaly – a toho nemusíme dosáhnout pouze předraženou dlažbou. Spíše nápaditě vymalujeme stěny, efektně je doplníme textiliemi, záclonami, závěsy, vzrostlou zelení, obrazy a zrcadly... To všechno jde poměrně levně. Vytvoříme příjemné prostředí a požadujeme naprosto realistickou cenu, kterou vytvoříme nikoliv na základě toho „co mě to stálo peněz“ ale na základě znalosti úrovně cen v okolí, prostě na základě znalosti konkurence.

-ag-Foto: Archiv In