Plánujete nyní stavbu garáže a řešíte, jak ji zavírat? Rozhodujete se mezi sekčními, nebo tak dlouho používanými výklopnými vraty? Byť byly předchozí generace zvyklé na právě vrata výklopná, dnešní trend prospívá lépe ovládatelným vratům sekčním. Snadnější a pohodlnější ovládání Výklopná vrata v současnosti stále více ustupují oblíbeným sekčním garážovým vratům. Manipulace s nimi je pohodlnější, rychlejší a z hlediska bezpečnosti představují lepší řešení. Nepříznivé počasí, bláto, sníh a déšť mohou i těch několik minut, potřebných na zaparkování auta, pořádně znepříjemnit náladu - pokud ještě stále vlastníte výklopná a nebo v našich zeměpisných šířkách rozšířená dvoukřídlá vrata. Nejen že jejich klasický zámek není pro zloděje žádnou překážkou, jsou obvykle také velmi těžká. Mohou být sice poháněná, ale většinou se otvírají ručně a nejsou dostatečně vybavená bezpečnostními prvky – např. proti zachycení prstů. V porovnání s nimi jsou tedy sekční garážová vrata nepochybně praktičtější. Pomineme-li, že nebudeme muset při parkování vystupovat z auta, abychom si vrata otevřeli a po zaparkování opět pěkně „růčo“ zavřeli, při tom pěkně promokli apod., můžeme přidat ještě jednu přednost - ušetří nemálo místa v garáži, a to díky systému jejich pohonu. Princip sekčních vrat je řešen výsunem jednotlivých sekcí umístěných ve vodicích drahách podél zdi pod strop tak, aby vrata co nejméně zasahovala do pracovního prostoru garáže. Cena není překážkou Jejich vzhled, a to, že jsou poháněná motorem, někdy vyvolává mylnou představu, že taková garážová vrata jsou drahá. Není to pravda. Existují i vrata v ekonomičtějších verzích, která svou cenou mohou konkurovat starým garážovým vratům, ale svými vlastnostmi, tedy snadnějším ovládáním a estetičtějším vzhledem, je překonají. Koupit se dají již od 8.500,- Kč bez DPH.

Jaká by měla být Přestože garážová vrata budeme vybírat i podle jejich vzhledu, aby ladila s celým domem, jejich srdce a nejdůležitější části se nachází uvnitř, v samotných sekcích, jejichž technické vyhotovení určuje kvalitu celého posuvného mechanismu, a na to bychom se měli zaměřit především. Optimální tloušťka sekcí je 4 cm a je možné si vybrat mezi neizolovanými sekcemi (například pro garáže stojící samostatně) a dvěma druhy zateplení – polystyrénovým a polyuretanovým. Opravdu kvalitní vrata jsou izolovaná i v místech lomu jednotlivých sekcí. Toto těsnění, zabudované v horní části sekcí pomocí speciálně vytvarované drážky, má pro zachování tepla v garáži dokonce větší význam než izolace celé sekce. Prodejci vás však na tento fakt nemusí upozornit, protože ne všechna garážová vrata mají toto těsnění přímo v profilu sekce.

Nezanedbatelná je i bezpečnost garážových vrat. V souladu s nejpřísnějšími normami Evropské unie by měla garážová vrata mít spolehlivý systém ochrany proti sevření prstů, fungující z obou stran garážových vrat, který vyloučí možnost, že by mezi jejich pohyblivými částmi mohlo dojít ke zranění prstů například v případě, že se kvůli výpadku elektrické energie musí otevřít ručně, anebo jsou bez pohonu. Pro snadnou manipulaci by měla vrata mít v horní části brány kvalitní protizávaží - torzní pružiny, které na sebe „vezmou“ váhu brány a odlehčí na její skutečné hmotnosti. Tyto pružiny jsou vyráběny individuálně dle rozměrů a váhy vrat.

Další výhodou je, mají-li garážová vrata těsnění po celém svém obvodě. To přispívá k lepší tepelné a zvukové izolaci. Takováto vrata se skvěle uplatní zejména u samostatně stojících nebo hromadných garáží. Zajímavým detailem je i spodní těsnicí guma, která si poradí s případnými nerovnostmi povrchu. Velmi užitečné pro orientaci je, když jsou vrata vybavena ještě světlem, které se na pohonu rozsvítí po stisknutí tlačítka a po uplynutí jedné minuty se automaticky vypne.

Sekční vrata se vyrábějí v moha typech, designech a barevných odstínech. Vyrábějí se jak plná, složená ze sendvičových panelů, tak s prosklením. -td-Foto: Olymps door