Totiž zvednout telefon a povolat příslušné řemeslníky. A nastává sázka do loterie. Všechno může běžet hladce k vaší spokojenosti – nebo také ne. Můžete zaplatit víc, než jste mysleli, a zanedlouho budete práci reklamovat. A to je ještě otázkou, zda úspěšně.

Jakmile nám doma něco praskne, hned si vyčítáme, že jsme neudělali to, co jsme si slibovali při minulé domácí havárii. A brali jsme to vážně skoro jako novoroční slib – totiž že nebudeme čekat na havárii příští, ale hezky hned zítra věnujeme čas a síly nalezení opravdu spolehlivého řemeslníka, že si seženeme konečně opravdu výborné reference a získáme telefon na skvělého instalatéra, topenáře, klempíře. Od teď budeme prostě žít v klidu, a až se něco doma stane, bude to bez nervů a s jistotou, že peníze dáme za kvalitně odvedenou práci.

Pozor na telefonické objednávání

Pokud řeknete do telefonu „havárie, teče voda, přijeďte ihned!“, jistě nenastane spor – voláte na havarijní službu, počítáte s náležitou cenou. Ke sporu však může dojít, voláte-li do firmy, která dělá na objednávku neakutní případy a současně se zabývá haváriemi. Pokud popíšete problém s tím, že vám je řečeno „to se na to bude muset někdo přijet podívat a posoudit“, máte plné právo se domnívat, že tomu tak bude. Domníváte se, že objednáváte prohlídku řemeslníka, na které vám sdělí povahu problému, návrh řešení, domluvíte se na ceně a době správky. Možná se pokusí v případě malého zásahu věc spravit ihned. Ale – musí vám sdělit cenu. Samozřejmě pokud máme doma havárii nebo už týden hledáme někoho na nějakou banální neakutní opravu, jsme poněkud ve stresu.

Problémem je to, že se povolávání řemeslníka odehrává telefonicky, máloco se monitoruje. A tak už tady mohou později nastat spory. A to v tom, že se můžete právě přít, jestli jste povolali odborníka na obhlídku závady, anebo havarijního specialistu – samozřejmě za několikanásobně vyšší cenu.

I když je to neuvěřitelné, i to se totiž stalo. Zákaznice v dobré víře volala dopoledne instalatéry. Chtěla je „třeba na někdy na zítra“ s tím, že je už asi delší dobu voda v podlaze, stav se pomalu zhoršuje. Byla mile překvapena, když se pracovníci objevili ještě týž den odpoledne. A nemile, když jí po rozkopání podlahy sdělili, že jim případ byl nahlášen jako urgentní havárie, a proto má platit několik tisíc korun jen za to, co už věděla předtím – že je voda v podlaze a že bude delší dobu trvat zjistit, odkud teče. Když zavolala majiteli firmy, sdělil jí, že “my nejezdíme na koukání, ale na práci.“

Ale jak se říká – záleží na lidech. V jedné firmě pro změnu paní v objednávkách dělala první poslední, aby sehnala nesehnatelnou součástku z limitované série praček a pomohla zákazníkovi ušetřit za pračku novou anebo za zbytečně velkou opravu...

Zkuste najít prověřené řemeslníky PŘEDEM, ne až v okamžiku havárie.

V telefonu přesně definujte, co si přejete, a dejte si to zopakovat. V nejhorším případě si hovor můžete nahrát.

Pozor na pojem „havárie“.

Přečtěte si dobře objednávku, až řemeslník dorazí, zeptejte se na nejasnosti.

Nezapomeňte na cenu případných víceprací.

-ag-Foto: www.profimedia.cz