Gurmánské grilování v zářijové zahradě

Gurmánské grilování v zářijové zahradě

Znáte někoho, komu by se nesbíhaly sliny už při pouhém pomyšlení na typickou a nezaměnitelnou vůni grilovaného masa. Příjemné posezení na čerstvém vzduchu při pojídání opečených pochoutek promění pouhou konzumaci v gurmánský zážitek, který si budeme ještě nějaký ten čas snad ještě moci dopřávat. Na našem trhu...

Znáte někoho, komu by se nesbíhaly sliny už při pouhém pomyšlení na typickou a nezaměnitelnou vůni grilovaného masa. Příjemné posezení na čerstvém vzduchu při pojídání opečených pochoutek promění pouhou konzumaci v gurmánský zážitek, který si budeme ještě nějaký ten čas snad ještě moci dopřávat.

Na našem trhu nabízejí firmy nejrůznější typy grilů. Je třeba se nejprve rozhodnout pro zdroj tepla pro opékání. Ať již dřevěné uhlí, plyn nebo elektrický proud, každý z nich má svá pro a proti. Je tedy ještě před nákupem důležité zvážit, jaký bude nejlépe vyhovovat našim podmínkám.

Dřevěné uhlí
Nejrozšířenější jsou grily na dřevěné uhlí, možná i proto, že patří mezi nejlevnější. Tento způsob grilování je ovšem poměrně pracný a zdlouhavý. Dřevěné uhlí je třeba nechat řádně vyhořet, dokud nemá vrchní vrstva šedobílou barvu. Maso se nesmí opékat nad přímým plamenem, jinak se připálí a získá nahořklou chuť.

Elektrické a plynové grily
Dražší elektrické nebo plynové přístroje se netěší takové oblibě, přestože úprava masa na nich je mnohem zdravější. Znalci ovšem namítají, že pouze při grilování na dřevěném uhlí získá pokrm onu charakteristickou chuť a vůni.

Nejmodernější variantou jsou lávové grily. Zdrojem tepla je zde propan-butan. Plameny ohřívají lávové kameny, které pak svým sáláním tepelně upravují pokrmy. Vydávají stejný žár, ale neuvolňují díky spalování do jídla škodlivé látky. Někdy se kombinují i s litinovými pláty, takže je možné opékat nejen maso, ale i ovoce či zeleninu nebo pokrmy v těstíčku.

Co lze grilovat
Grilovat můžeme prakticky všechno, co nás napadne. Maso bychom měli pro zlepšení chuti a zkřehnutí naložit den předem do kořeněné marinády. Doba grilování závisí na intenzitě ohřevu a chuti strávníka. Středně propečeného bifteku se dočkáme zhruba po deseti minutách. Velmi snadné je opékání uzenin, které pouze nesmíme zapomenout na koncích nakrojit. Ryby se doporučuje potírat olivovým olejem při celém průběhu opékání, můžeme je také naplnit směsí másla a bylinek, cibule či citrónové šťávy. Pokud se rozhodneme grilovat mleté maso, promícháme ho s kořením a spojíme žloutkem. Je možné přidat i trochu strouhanky. Ani vegetariáni se nemusí cítit ošizeni. Opékat se dá i zelenina, houby nebo třeba ovoce.

Jak vše servírovat
Při grilování nejde zdaleka jen o jídlo, je to malá společenská událost. Pozornost tedy musíme věnovat i přípravě stolu a servírování. Stůl by měl být umístěn na stinném místě a neměly by na něm chybět nápoje. Dobré víno, minerálka nebo i pivo, to vše k opékání patří. Můžeme připravit i jednoduchý předkrm: nakrájenou mozzarellu s rajčaty a bazalkou nebo mísu ovocného salátu. Rozhodně nesmíme zapomenout na pečivo. Při večerním barbeque mějte v záloze deky a přehozy, přeci jen už jsou večery chladnější.

Zásady správného grilování
1. Maso před grilováním nejméně půl hodiny marinujeme ve směsi oleje a koření.
2. Uzeniny je třeba naříznout, aby během grilování nepopraskaly. V průběhu grilování je můžeme potírat směsí oleje s grilovacím kořením pro zvýraznění chuti.
3. Gril musí mít správnou teplotu. Dřevěné uhlí necháme prohořet, až je na povrchu popelavé.
4. Rošt je nutné potřít před grilováním olejem nebo sádlem, pak nelepí.
5. Aby maso zůstalo šťavnaté, musí se nejprve opéct prudce, a pak grilovat zvolna dozlatova.
6. Během opékání je dobré potírat maso marinádou. Nevysuší se a bude mít křupavou kůrku.

Pro vaši bezpečnost
1. Ověřte, zda stojí gril rovně.
2. K rozdělání ohně v žádném případě nepoužívejte líh ani benzin.
3. V uzavřeném prostoru smíte grilovat pouze v případě, že máte elektrický model grilu.
4. Gril nikdy nepřemisťujte, dokud je uhlí žhavé.
5. Hlídejte děti, aby si hrály z dosahu grilu i podpalovacích prostředků.

Pro vaše zdraví
1. Používejte dřevěné uhlí, šišky obsahují množství pryskyřice.
2. Negrilujte příliš tučné potraviny a nepřidávejte příliš oleje.
3. Umístěte rošt co nejvýš nad žhavé uhlíky.
4. Nevystavujte potraviny přímým plamenům.
5. Drůbež je možné předpéct v troubě. Špatně propečené kuře může obsahovat salmonely.

-das-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Zahrada
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte osvědčenou firmu na rekonstrukci?

Zadejte si poptávku v kategoriích: rekonstrukce,zahrada.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Rekonstrukce bytu, rekonstrukce koupelny a WC, Rekonstrukce showroomu zdravotnických přístrojů.