Růžičková kapusta – ideální zdroj vitaminů pro období zimy

ruzickova kapusta

Autor:

Zdroj: Shutterstock.com

Vánoční svátky daly našemu zažívání dost zabrat, a proto neuškodí tělo trochu pročistit a dopřát mu lehčí a zdravější stravu. Ideální je tepelně upravená zelenina, která nás zahřeje a dodá nám dostatek vitaminů a minerálů, které zejména v zimě potřebujeme.

V zimním období se pro nás nejlépe hodí kořenová zelenina, jako mrkev, celer, petržel, dále brambory a cibule s česnekem a nemělo by chybět ani zelí a kapusta, které ve svých listech obsahují hodně vitaminu C. Mnoho lidí kapustu odmítá kvůli její specifické chuti. Dobrou variantou je proto růžičková kapusta, jejíž chuť je jemnější než chuť klasické kapusty a její příprava je velmi snadná.

Růžičkovou kapustu můžete teď v zimě sehnat bez problému nejen mraženou, ale i čerstvou, a ti, kteří ji pěstují na zahradě, ji právě v průběhu zimy mohou sklízet přímo ze záhonů. Čerstvá kapusta není určena k přímé konzumaci, i její lístky v růžičkách jsou tvrdé a chuťově nahořklé, ale lze ji péct, dusit, smažit nebo vařit. Pokud po kapustě trpíte pocitem nadýmání, přidejte při přípravě koření, zejména majoránku, oregano, tymián nebo saturejku.

ruzickova kapusta

Zdroj: Shutterstock.com

Kapusta je nejen bohatá na vitamin C, ale také na vitamin B1, zvaný thiamin, který napomáhá tělu k vyšší odolnosti proti stresu a fyzické námaze a je také důležitý pro lepší soustředění a mentální svěžest, což je zejména v zimním období, kdy je málo sluníčka, velmi podstatné. Kromě vitaminů je i cenným zdrojem vlákniny, která pomáhá lepšímu zažívání, a draslíku, který je vhodný při detoxikaci organismu, neboť z těla odplavuje nadměrné množství vody a s ní i různé odpadní látky, jež se v těle zejména v zimě hromadí.

Kapusta se sklízí v době, kdy její růžičky dosahují velikosti vlašského ořechu. Větší růžičky již bývají tvrdé a mají nahořklou chuť, která se i tepelně hůře odstraňuje. Odstraňte svrchní poškozené listy a odkrojte košťál. Pak je dobře propláchněte vodou a můžete je začít připravovat.

Vařená příloha k masům

ruzickova kapusta

Zdroj: Shutterstock.com

Kapustičky vařte ve slané vodě nebo napařujte přibližně 6-8 minut. Měli byste je vařit na skus, nikoli úplně doměkka, abyste zachovali jejich křupavost a také vitaminy, jež se při dlouhé tepelné úpravě ztrácejí. Lepší chuti dosáhnete, pokud kapustičky v horké vodě necháte jen 4-5 minut a pak je podusíte na másle s cibulkou, kořením a případně k nim přilijete trochu zeleninového nebo kuřecího vývaru.

Rychlá hotovka k večeři

ruzickova kapusta

Zdroj: Shutterstock.com

Kapustičky povařené přibližně 5 minut rozkrájejte na poloviny. Na oleji osmažte trochu česneku, cibulky a slaniny nakrájené na kostičky. Přisypte přecezené kapustičky, osmahněte zprudka, až růžičky zezlátnou, přendejte na talíře a zasypte hoblinkami parmezánu.

Teplý vydatný salát

ruzickova kapusta

Zdroj: Shutterstock.com

Jako základ použijte opět povařené kapustičky. Na pánvi na oleji osmahněte na kostičky nakrájenou cibulku, a na menší kostky pokrájenou máslovou dýni. Když dýně změkne, přisypte kapustičky. Na směs nalijte trochu medu a vše prohřejte. Nakonec přisypte vlašské ořechy a sušené brusinky a servírujte.

Komentáře

Načítám komentáře...