Červená řepa: levný a bohatý zdroj vitaminů

Červená řepa: levný a bohatý zdroj vitamínů

Autor:

Zdroj: Shutterstock.com

Máme tu podzim, období viróz a chřipek, takže je načase posilovat imunitu. Všichni víme, že nám pomůže citron, ale proč nesáhnout po osvědčeném zdroji vitaminů, který navíc nezruinuje naši peněženku?

Když se řekne červená řepa, mnoho z nás si představí klasické červené kousky v kyselém nálevu ze školní jídelny. Ale červená řepa je mnohem víc. Je to obrovský zdroj vitaminu C, selenu, kyseliny listové, draslíku, který upravuje srdeční činnost, udržuje normální krevní tlak a napomáhá správné činnosti nervové soustavy. Poskytuje tělu křemík, který posiluje kosti, cévy i kůži. Je vysoce zásaditá, proto v našem organismu dokáže dobře potlačovat viry a bakterie, účinně nám pomáhá bojovat s často rozšířenými mykózami. Navíc červená řepa je považována za důležitý antioxidant.

Červená řepa: levný a bohatý zdroj vitamínů
Čerstvá šťáva z červené řepy má skvělé detoxikační účinky.

Zdroj: Shutterstock.com

Proč je dobré zařadit řepu do jídelníčku?

Červená řepa je na trhu nebo v obchodech často neprávem opomíjena. Buď lidé nevědí, jak s ní naložit, jak ji zpracovat, nebo se jim zdá příliš obyčejná. Ale řepa je pro naše tělo velmi prospěšná, protože:

• aktivuje tvorbu červených krvinek a zesiluje stěny cév

• podporuje činnost žaludku a žlučníku

• jako antioxidant pomáhá z těla vylučovat jedovaté látky

• pomáhá odstraňovat zácpu, protože napomáhá lepší peristaltice střeva

• zpevňuje pokožku těla

• podporuje činnost žaludku a žlučníku

• pomáhá chránit tělo před alergiemi, případně zmenšuje alergické projevy

Jak řepu využít?

Jako u jiné kořenové zeleniny se i u řepy využívá její nasládlý kořen. Zasyrova ji můžete využít pro výrobu šťávy, kterou je dobré pro chuť smíchat s mrkvovou nebo jablečnou šťávou. Také z nastrouhané v kombinaci s kyselým zelím můžete vytvořit salát plný vitaminů a antioxidantů.

Uvařenou řepu můžete využít jako samostatnou přílohu například k masu, nebo jako součást zeleninových salátů. Můžete ji upéct v troubě s trochou koření a soli na olivovém oleji, nebo z ní uvařit polévku. Své místo najde i v pomazánkách, dipech a úžasná je i jako barvivo například na těstoviny nebo rizoto.

Lehký salát s červenou řepou

Červená řepa: levný a bohatý zdroj vitamínů

Zdroj: Shutterstock.com

Potřebujete na 2 porce: 1 středně velkou červenou řepu, 1 avokádo, hrst vlašských ořechů, 150 g modrého sýra (ale může být i niva, kozí sýr nebo feta, záleží na vaší chuti), asi 100 g rukoly (lze nahradit jiným salátem, polníčkem nebo mladým špenátem), olivový olej, sůl, pepř.

Jak na to: Červenou řepu uvařte a oloupejte, nakrájejte ji na plátky, hranolky nebo kostičky podle svého zvyku. Rovněž avokádo oloupejte a nakrájejte. Na kostky nakrájejte nebo nahrubo rozdrobte sýr. Všechny přísady smíchejte, osolte, opepřete a zakápněte olivovým olejem. Podávejte s čerstvým pečivem.

Komentáře

Načítám komentáře...