Možná jste se setkali s hojně rozšířenou radou, nahřát klíč nad zapalovačem a zkoušet jím odemykat, zatímco je ještě teplý. Opravdu to může zafungovat, nicméně je tu riziko, že nahříváním poškodíte strukturu klíče. Zapalovač rozhodně nemůžete použít na klíče od auta obsahující elektronický čip, který by se působením žáru zničil. Šetrnější metodou je zahřívání zámku vlastním dechem, ne vždy se ale takové úsilí setká s úspěchem. Zámek nikdy nepolévejte horkou vodou, v chladném počasí brzy vychladne a zmrzne také.

V autopotřebách se dají zakoupit nemrznoucí směsi, které do zámku vpravíte třeba injekční stříkačkou. Dbejte však na to, aby směs byla přímo určená na zámky, protože ne všechny prostředky jsou šetrné k barvě a laku auta v okolí zámku.

Zamrzlým zámkům je nejlepší předcházet výběrem takových, které zimní počasí zvládnou. Na trhu existuje řada certifikovaných zámků, které jsou uzpůsobené náročným teplotním podmínkám. „Vyhnout bychom se každopádně měli neznačkovým vložkám na kolíčkovém principu s pružinkami. Takovéto zámky jsou vyrobeny z méně odolných materiálů. Tím pádem jsou v kombinaci s nečistotami a zbytky nekvalitního maziva velmi náchylné na povětrnostní vlivy,“ vysvětluje Petr Neuvirt ze společnosti Tokoz.

Představu zimní idylky ve vyhřáté chatě na horách může velmi rychle narušit nedobytná kůlna se dřevem na topení. Majitelé chalup totiž často zvolí na dveře takový visací zámek, který nezvládne běžné střídání teplot ani déšť a mráz. Vnější vlivy pak rychle udělají své, zámek rychle zrezne nebo zamrzne. „Při výběru visacího zámku je třeba hledat takový, který je přímo výrobcem určen do náročných klimatických podmínek. Nejde jen o třeskutý mráz – obyčejným zámkům vadí i ostatní vlivy, které se posléze projeví narušením mechanismu zámku a většinou končí jeho nepoužitelností,“ dodává Neuvirt.

  • Tip: Při mytí auta během zimy přelepte klíčové dírky lepicí páskou, aby se do nich nedostala voda.

Všechny zámky je vhodné před zimní sezonou vyčistit od nečistot a promazat. Zámky však nepromazávejte běžným olejem – spolu s nečistotou vytvoří lepivou směs, která může vnitřní mechanismus zcela zaseknout.