Přijdou řemeslníci. Připravte se!


Rekonstrukce - noční můra. Hluk, špína a ještě k tomu cizí lidé v našem domě, bez kterých se ale neobejdeme. To zas bude něco...
<p>Pokud jsme dlouho v bytě nic neopravovali, nerekonstruovali, jsme dokonale odpočinutí od řemeslnických prací a od řemeslníků. A nechápeme nářky a stížnosti přátel a kolegů, co během nějaké té nedávné domácí rekonstrukce zažili. Není lehké najít dobré řemeslníky, ale za leccos si také můžeme sami. Není od věci se na řemeslnické práce trochu předem připravit. </p>
Stavební dozor není od věci
Situace je o to složitější, ačkoliv se to vůbec nezdá, že jsme na případné rozpory jen my a oni proti sobě. Dvě strany. Na obložení koupelny nebo spravení baterie či jiné drobné opravy v koupelně si na dohled nad prací instalatérů zřejmě nebudeme brát nezávislý stavební dozor. I když, a nad tím je třeba se zamyslet, na základě mnoha negativních zkušeností, proč ne? Pokud někoho najdeme, kdo by byl ochoten se ujmout prací v interiéru, najdeme stavební dozor na určitou dobu – a platíme jej od hodiny. Nebude to mnoho a vyplatí se to. Konflikty mohou nabrat neuvěřitelných rozměrů, kvalita práce může kulhat a nedostatky se projevit až později, což lépe pozná odborník než uživatel bytu. Člověk unavený z oprav ve svém bytě a z přítomnosti řemeslníků má tendenci zaplatit všechno, hlavně ať už to skončí. Občas ale i přeslechne a neposlechne důrazné připomínky člověka provádějícího stavební dozor. Nevnímá řeči o chybách, vadách a nedodělcích, které jsou sice nyní neviditelné nebo dokonce zakamuflované, ale po čase se prý určitě projeví. Stane se, že nad varováním mávne rukou a zaplatí. A za měsíc může nastat problém. Takže stavební dozor je třeba poslechnout a vyhneme se problémům. Pokud ho nemáme, musíme se důkladně na řemeslníky připravit promyšlením toho, co chceme a za kolik.
Pokud jsme na to sami
Cena musí být stanovena předem, neexistují řeči typu „ještě nevím, až jak to bude vypadat, jak to bude trvat, pak se nějak domluvíme.“ V tom případě neplaťte. Pozor zejména na „jak to bude dlouho trvat“, tato věta ve spojení s tím, že se předem zdráhá říci konečnou cenu, může znamenat potom překvapující zjištění, že práce je počítána od hodiny, jinak by to nedělal a „...viděli jste, jak to trvalo dlouho“. Toto bychom nikdy neměli připustit.
Jací jsou řemeslníci fachmani, jaký mají vztah k práci, jestli spíše více mluví, nebo rychle jdou pracovat – to poznáme už po krátké chvíli. Když přicházejí, tak jsme rádi, spadne z nás ta část předpříprav, organizace, dojednávání termínu, kdy se to hodí jim a kdy nám. Může nás úvodem zarazit často vídaná věc - nezbytný monolog, jehož obsahem je pohoršování se, žasnutí a znechucení nad prací předchozího řemeslníka. O poznámky či výkřiky typu „proboha kdo to dělal, kdo se vám chtěl pomstít, co je tohle za odfláknutou práci, kde to jsme, v který zemi?“ není nouze. Pokud toto trvá dlouho, pokud trudomyslně sedí na vaně s tím, že se se stavem koupelny musí duševně vyrovnat, zamyslet se nad tím, zhodnotit to - je třeba to zarazit a poukázat na práci.
V průběhu práce pak průběžně stav kontrolujeme. Pokud se vzdálíme, zajistíme, aby řemeslníci měli po ruce vše potřebné. Třeba starý hadr – abychom se po návratu a odchodu řemeslníků nedočkali toho, že lepidlo, silikon a stěrka budou otřené do naší nejlepší bílé halenky. Při telefonické stížnosti nás může čekat jenom dlouhé ticho...
|
-ag-
Foto: https://www.profimedia.cz/








Komentáře
Přidat příspěvek
Načítám komentáře...