V italské mekce nábytkového designu se každý rok v dubnu na Salone Internazionale del Mobille schází doslova celý svět designu. Letošní ročník měl celkovou výstavní plochu bezmála 150 tisíc metrů čtverečních, které zaplnily tisíce vystavovatelů, návrhářů a designérů. V Miláně jde především o nové kolekce, nové kontrakty a potenciální obchod. Letošní „velký“ Salone byl kromě moderního a klasického nábytku doplněný o expozice věnované koupelnám, kuchyním a vybavení kanceláří. Jednou z mnoha doprovodných akcí byla také přehlídka SaloneSatellite věnovaná hlavně mladým autorům a jejich netradičním návrhům. Veletrh není jen nabité milánské výstaviště, ale jeho podstatnou část tvoří i akce v showroomech a studiích po celém městě a není žádným tajemstvím, že tyto prezentace jednotlivých značek a designérů jsou často zajímavější a invenčnější než samotný veletrh. Shrnout všechny novinky, expozice a trendy, které byly k vidění na letošním milánském veletrhu Salone Internazionale del Mobille, lze jen velmi obtížně. Vybrali jsme tedy mozaiku několika firem a expozic, které byly k vidění. Svět designu V průběhu největšího evropského veletrhu nábytku se jarní Milán promění, zaplní a ožije. Je zajímavé sledovat neodbytné a pečlivé Asijce, kteří doprovázeni svými pojízdnými kufříky, neúnavně fotografují sebemenší detail, kování, technický trik nebo potahovou látku. Za několik měsíců nebo půl sezóny se z Blízkého nebo Dálného východu dočkáme - obvykle za třetinovou cenu - téhož nábytkového kousku, který třeba právě v Miláně představila renomovaná designová značka. Milán je svého druhu nábytkové tržiště, na němž nelze chybět. Fiera, fiera… Byli jsme u toho a vybrali pro vás několik zajímavých akcí, novinek v kolekcích progresivních firem, které mají co říci. I když zkušení harcovníci evropskými designovými veletrhy lehce ohrnují nos, a pokud jsou schopni něco akceptovat, pak je to SalloneSatellite, tedy doprovodný program, o kterém bude v naší exkluzivní reportáži také řeč, projdeme milánskou „Fieru“ a představíme vám - podle nás - to nejlepší. Retro Zanotta Biedermeier je v rakousko-uherské kotlině známý, ale v zásadě nepříliš oblíbený (ne-li vůbec zatracovaný) styl. Zdobnost a měšťáctví, které si s biedermeiereovskými dýchánky o páté spojujeme, si letos vzala do parády italská Zanotta, v její nové kolekci několika stolů se pracuje právě s tímto tvaroslovím. Podobně jako loni předvedl Kartell svými téměř barokními lampami z plastu a Starckovými ludvíkovskými židlemi z průhledného plexiskla, tak to stejné letos Zanotta aplikovala do letošních novinek. Stůl Biedder je přesně to podivné retro, na které těžko říct, zda jsme na něj připraveni. Podle našeho názoru zajímavější z aktuální produkce italských pokrokářů (i když nebyl to pokrok naposledy v roce 1975?) je super vyleštěné křesílko Dora, doplňuje ho podobným, lehce kosmickým způsobem designovaný stolek Tod v několika barvách. Kupodivu ten navrhoval úplně jiný autor než křesílko. Ďábelská a barevná Edra Viděli jsme i hříčky od další extra rozmazlené italské firmy Edra (www.edra.it): nové koště dobře mete, říká se. Letošní koště má být ve stáji Edra „košťatová“ židle Jeanette od známých bratrů Fernarda a Humberta Campanových. V řadě barev je to atraktivní kousek do časopisů a na plakáty, ale dali byste si ji do kuchyně? Stejně tak slavný skladebný skříňový systém Paesiaggi Italiani, pro který musíte mít nejméně pětimetrové stropy a alespoň stometrový obývák, aby správně vynikl. „PI“ byl letos k vidění v nových dekorech a barvách. Totéž platí pro nové potahové látky: opět do módy přicházejí „jedovaté“ a netradiční barvy. Zapomeňte na kostkované dekory a nahnědlé odstíny: je tady diktát zelené, červené a ostře žlutých odstínů. A když jsme u Edry, ta na letošním Salone Internazionale del Mobille zářila barvami. Ostře barevný stánek, koncipovaný téměř jako divadelní jeviště. Taková je přesně tato značka: lehká manýra, trochu nos nahoru a velmi, velmi extravagantní kousky do velmi, velmi ojedinělých interiérů. Stručně řečeno: Edru si do svého 3+kk na Opatově prostě nepořídíte. Zatotuhle exkluzivní značku užijete na své rozlehlé dače s bazénem za městem. Tam může potenciální zloděje strašit další novinka, tentokrát z dílny nizozemského designéra Petera Traaga. Ten naprosto notoricky známou dřevěnou židli zafáčoval a obalil: a na světě byla Mummy aneb Mumie. Jde o židli připomínající potrhlé americké filmy, ve kterých oživlá mumie zoufale bloudí městem… Trošku kutilský přístup a řečeno Přemkem P.: „Odhoďte své předsudky, odmotejte z nohou a zlomených rukou gázu a obvazy a pusťte se do toho. Navíjíme a navíjíme… a po několika hodinách docílíme jisté zručnosti.“ Tak nějak by se dala shrnout novinka z hravé dílny nizozemsko-italského týmu. V zítřejším článku najdete dokončení naší reportáže z milánské meky designu a nábytku. -var- Snímky: archiv firem a Salone Internazionale del Mobille -var- Snímky Cosmit a zúčastněné firmy 27. ročník mezinárodního veletrhu nábytkového designu Salone Internazionale del Mobille, 13. - 18. dubna 2005, Milán, Itálie http://www.cosmit.it Doprovodné výstavy: Euroluce, SaloneSatellite