Ve druhém dílu se podrobně podíváme na hlavní trendy představené na veletrhu IMM Cologne. V jakém duchu se letošní kolínský veletrh odehrával, jsme již nakousli v předešlém článku, dnes se podíváme na uplynulý veletrh trochu více. Co přinesl… Tak jako rostou nároky na kvalitu bydlení a vybavení domácností, ukazuje se, že nebude stačit donedávna běžný postup, s nímž přicházeli výrobci nábytku. Tedy to, že několik designérů vymyslí jednou do roka novou kolekci a z výroby se stáhne pár málo prodejných a méně úspěšných modelů. Rozhoduje marketing, schopnost zaujmout, vytvořit – třeba i sebenesmyslnější – kreativní koncept. Kombinuje-li designér typu Phillipa Starcka styl Ludvíka XVI. se sci-fi technem sedmdesátých let a pokleslou estetikou „béčkových“ filmů, není odsuzován, ale může být (a často je) chválen. Je trendy a „in“. Mysleme si o tom, co chceme, nicméně ukazuje se, že sedmdesátá léta, stejně jako ludvíkovský styl, jsou dnes stejně legitimní. Ovšemže ve správné multimediální prezentaci. Ačkoliv se to zdá mírně absurdní, nadcházející světový pohár ve fotbale inspiruje i v oblasti nábytkového designu. Designéři navrhují fotbalový nábytek: ať už jde o sedací nábytek inspirovaný fotbalovým míčem nebo koberce napodobující fotbalové hřiště nebo alespoň zelený trávník. Obecně se všichni shodují na tom, že design v oblasti bydlení a „domácího“ využití stále roste. Naše soukromí spojené s návštěvami přátel, rostoucí vytváření vlastních privátních světů a originálních prostorů bude stále pokračovat. Každý se chceme nějak odlišit a každý se domníváme, že právě náš interiér je originální a nepřekonatelný. Design jako forma sebeprezentace v tomto směru stále táhne. Jak říkají pořadatelé kolínského veletrhu nábytku, čím dál více lidí si uvědomuje, že „stylový“ neznamená jen dobré červené víno a dovolenou v některé z jihomořských turistických destinací. Stále více lidí oceňuje kvalitní, nadčasový a osobitý design. Největším tématem letošního kolínského veletrhu byl takzvaný „glokální“ styl. Poněkud paradoxní označení pro kombinaci slov globální a lokální. Pro pochopení si zkuste dohromady propojit známé (a v zásadě vyprázdněné) heslo „Mysli globálně - jednej lokálně.“ Na jednu stranu lokální patriotismus a snaha zachovat maximum z prostředí, v němž se denně pohybujeme, a na stranu druhou čím dál více se zkracující vzdálenosti, levnější letenky a snadno dosažitelná jakákoliv destinace na světě. Jak potom jednat lokálně, když vedení firmy sídlí v Londýně, vyrábí poblíž Pekingu a hlavní designér je z Paříže (a vystudoval na milánské Polytechnice)? Na jednu stranu se svět „zkracuje“, na stranu druhou lokální a místní je to, co nás stále okouzluje, ukotvuje v tomto světě a dává nám alespoň myšlenou jistotu, že někam patříme. V designu je to podobné, pak tady mohou vznikat styly, jako je tzv. „glokální“ design. Nejde o to pověsit bavorské hodiny s kukačkou do penthousu z padesátých let v New Yorku, ale obecně o orientaci na jiné kultury, na originální styl a osobité vyjádření. V obecné rovině to charakterizuje jeden z oslovených designérů. Hovoří o mixu kultur a regionů, o příklonu ke kulturám států, jako je Kuba, Maroko, Indie nebo obecně k Orientu. „Vyprávějme příběh, klidně i z Tisíce a jedné noci, a lidi bude bavit. Konzervativní Evropany, kteří chtějí na chvilku uletět, taková exotika zajímá. A to i v oblasti designu,“ zaznělo při jedné z mnoha kolínských diskusí. Ke slovu se znovu dostávají tmavá dřeva. Například mléčné sklo v kombinaci s ušlechtilými dýhami nahrává využití přírodních materiálů, jako je tmavý dub, zebrano, makassar, palisandr, teak nebo wengé. Kvalitní dřevěný nábytek jen upevnil své pozice a je zřejmé, že i nadále poroste zájem o tyto materiály. Samozřejmě čím dál větší význam se bude klást na ekologické aspekty a jedinečnost zpracování, případně použití v prostoru. Rozličnost látek, jejich vzorů a materiálů, ze kterých jsou vyrobeny, byla na kolínském veletrhu obrovská. Floristické motivy stále hrají důležitou roli, kombinují se ale i s pruhy. A módní barvy? Od hnědé barvy přírodního dřeva přes bílou až po všemožné odstíny červené, oranžové, světlé modré. A samozřejmě věčná klasika černé a bílé. V průběhu kolínského setkání odborná porota také vybrala nejlepší produkt veletrhu. Stala se jím stohovatelná plastová židle Miura od Konstantina Grčiče. Barovou židli z polypropylenu vyrábí od loňského roku italská firma Plank. Příští ročník kolínského veletrhu proběhne 15. - 21. ledna 2007 a hlavním tématem bude kuchyně a vše s ní související. -var- Snímky IMM Cologne 2006