Mnichovský rodák Konstantin Grcic v poslední době sbírá jednu cenu za druhou. Je úspěšný a talentovaný… Jeho tak trochu mimozemská plastová barová židle Miura, kterou navrhl pro italskou firmu Plank, loni zazářila hned na několika odborných akcích. Německý designér má své vlastní studio už od roku 1991 a za tu dobu pracoval pro celou řadu renomovaných firem. „Design v každodenním životě je podle mne opravdu velmi důležitý,“ říká. Věci s jeho podpisem jsou jednoduché, elegantní, někdy i velmi vtipné. „Z oblečení mám rád značku Paul Smith, klasickou anglickou módu, nebo věci od Helmuta Langa,“ odpovídá na otázku, jaký design rád používá ve svém každodenním životě. „Mám rád práci Rona Arada nebo Marca Newsona. Obdivuji kompaktnost jejich tvorby. To, jak jasně si jdou za svou ideou designu,“ jmenoval dva kolegy z oboru, kteří podle něho stojí na zcela opačném pólu. „Když jsem na začátku devadesátých let začínal s vlastní praxí, považoval jsem za správné vytvářet velmi jednoduché věci. Teď už mne jednoduchost jako taková příliš nezajímá, protože chci, aby věci byly spíš komplexní. I proto vyhledávám projekty, kde je nepředvídatelný výsledek. Kde mohu uplatnit vlastní myšlení a nové postupy. Ale na druhou stranu se nezříkám svých starších věcí, jen se na ně dnes dívám trochu jinak,“ dodává. Konstantin Grcic (1965) začal studovat na John Makepeace School for Craftsmen v Dorsetu, poté pokračoval na prestižní Royal College of Art v Londýně, kde také v roce 1990 graduoval. Nejprve pracoval ve studiu Jaspera Morrisona a v roce 1991 si založil vlastní studio Konstantin Grcic Industrial Design. Velmi záhy na sebe upoutal svými návrhy pozornost a nyní patří k evropské designérské špičce. Pracuje pro renomované značky, jako je Agape, Authentics, Cappellini, ClassiCon, Driade, Flos, Iittala, Krups, Lamy, Magis, Moorman, Moroso, Muji, Plank, Porzellanmanufaktur Nymphenburg nebo Whirlpool. V poslední době začal spolupracovat s rotterdamskou kanceláří OMA Rema Koolhaase. Konstantin Grcic získal celou řadu ocenění za nejlepší design nebo výrobek, jeho židle Miura byla jen v loňském roce oceněna třikrát na různých veletrzích a odborných akcích. Od minimalismu k jednoduchosti Práce kanceláře Konstantin Grcic Industrial Design je často označována za minimalistickou, sám Konstantin Grcic raději hovoří o jednoduchosti. „Velmi věřím v jednoduchost. Podle mne je například židle One jednoduchá: má přesnou strukturu a vnitřní logiku a žádné ornamenty. Vyjadřuje jednoduchost tak, jak ji vnímám já, tedy tak, že něco redukujete až ke kořenům, k samotné podstatě věci. To je to, co dělá design lidským,“ objasňoval Konstantin Grcic v roce 2005 na příkladu úspěšné židle One základní principy své tvorby. I při této redukci nepostrádají jeho návrhy eleganci a v neposlední řadě také humor. Návrhy a výrobky kanceláře Konstantina Grcice jsou zastoupeny v mnoha světových sbírkách moderního umění a designu: Centre Georges Pompidou, Paříž; Museum of Modern Art, New York; Brooklyn Museum of Art, New York; Design Museum, Londýn; Victoria & Albert Museum, Londýn; Stedelijk Museum, Amsterdam; Boijmans Van Beuningen Museum, Rotterdam a Neue Sammlung, Mnichov. Design je umění „Myslím, že design je svým způsobem vyjádřením kultury. Je to samostatná disciplína, spojená s dalšími oblastmi umění,“ dodává. Zatím poslední velkou akcí byl návrh expozice na stockholmský veletrh designu, který připravoval právě Grcic. Ze stropu pršely deštníky doplněné o zelené květiny… Přečtěte si více v knize, která v roce 2005 vyšla v nakladatelství Phaidon Press. Tato obsáhlá monografie nazvaná KGID (Konstantin Grcic Industrial Design) má celkem 240 stran a přibližně 300 ilustrací. A na závěr praktickou informaci, pokud nebudete zrovna kupovat návrhy Konstantina Grcice, kupte si alespoň jeho knihu, stojí 70 EUR. -var- Foto: archiv Konstantin Grcic Industrial Design Více také na www.konstantin-grcic.com Související články Světový design VIII.: Patricia UrquiolaSvětový design VII.: Terence ConranSvětový design VI.: CampanoviSvětový design V.: Thorsten van EltenSvětový design IV.: Finsko II.Světový design IV.: FinskoSvětový design III.: BelgieSvětový design II.: FrancieSvětový design I.: Skandinávie poprvé