Rakouský architekt a designér Josef Frank byl na začátku 20. století propagátorem vybraného životního stylu. Byl to jeden z určujících tvůrců mezinárodního stylu, který propojil komerční úspěch malosériové výroby s uměleckým zpracováním. Skvělým řemeslným provedením a zajímavými materiály se před druhou světovou válkou podílel na výstavbě bytových projektů ve Vídni. Společně s dalšími architekty patřil do týmu, který mimo jiné navrhoval Winarsky Hof ve dvacátém vídeňském okrsku.

Díky svému židovskému původu musel na začátku druhé světové války uprchnout do Švédska. O pár let později pak ještě dál, do New Yorku, kde pobýval až do roku 1947. Přednášel architekturu, navrhoval a psal. Ve svých teoretických pracích se vždy stavěl proti formalismu a stylotvornému diktátu. „Smyslem moderní architektury musí být mnohem více svobody! Náš dosavadní omyl byl založený na tom, že prostředí okolo nás potřebuje formální jednotu,“ napsal. Tady také leží klíč k exotickým vlivům, které nechal do své tvorby pronikat.

Pro začátek: Květinové vzory a tvarová bohatost

Příběh talentovaného designéra by nejspíš zapadl mezi jinými, nebýt charismatické ženy se stejnou zálibou v dekoru a klasických formách. Jejich osudy se propojily v roce 1933, kdy Josef Frank emigroval do Švédska. Svými návrhy skla, textilních látek, nábytku, ale i celých interiérů, zálibou v eklektickém ornamentu, stejně jako tradičních hodnotách Frankova tvorba skvěle ladila se záměry firmy Svenskt Tenn Estrid Ericsonové. Byly to právě květinové vzory a tvarová bohatost, které stály na počátku spolupráce.

Podle Frankových návrhů se dodnes vyrábí nábytek i ručně potištěné látky. 'Orchidej v zimní krajině' nebo 'skřítek z pohádkového obchodu', jak také Ericsonové říkali, slavnou firmu založila právě před osmdesáti lety. Vybavení interiérů a další dekorace byly úspěšné nejen v Evropě, ale i v USA. „Domov nemůže být naplánován do detailu. Vlastně stačí dát dohromady kousky, které mají jeho obyvatelé rádi,“ říkal Frank ve shodě s Estrid.

Hlavní cíl: Cítit se dobře

V interiérech podle Josefa Franka hraje dixieland, barvy vibrují nejen na dekoračních látkách, ale i v pérech za kloboukem dam. Připočtěte k tomu havajské rytmy a horký podvečer uprostřed komfortních Frankových bytů. Ačkoliv je jeho tvorba zdánlivě nahodilá, vytvořil jasně zapamatovatelný a dodnes inspirující svébytný styl, který švédský modernismus posunul o výrazný krok dál. Jeho tvorba zahrnuje stovky návrhů sedacího nábytku, ale i lamp, látek, porcelánu, zdánlivě zbytečných drobností. „Každý člověk potřebuje určitou míru sentimentality k tomu, aby se cítil dobře,“ komentoval své návrhy. Nakonec tak vzniklo originální a komplexní dílo, bezmála moderní Gesamtkunstwerk.

Po válce se Frank snažil o nové kontakty s Rakouskem, ale trvalo to do roku 1965, než si na něho jeho rodná země vzpomněla: tehdy, dva roky před smrtí, dostal rakouskou státní cenu za architekturu.

Z jeho života

Josef Frank (narodil se roku 1885 v Badenu u Vídně - zemřel v roce 1967 ve Stockholmu). Kosmopolitní modernista, jeden z důležitých designérů švédského modernismu, architekt a šéfdesignér firmy Svenskt Tenn vytvořil svébytný a na první pohled rozpoznatelný styl založený na dekoru a ornamentu. Frankovy kousky se v malých sériích vyrábějí dodnes, ať už jde o ručně potištěné dekorační látky, sofa nebo taburety. Plné barevné a tvarové imaginace naplňují jeho vizi životního stylu, textilní kolekce ze třicátých let inspirované Manhattanem jsou dodnes populární.

-var-Foto: www.svenskttenn.se