Maremma Pisana patří k jedinečným oblastem italského Toskánska. Bažiny a pahorky zde obdělávali poprvé Etruskové, pak přišli Římané, po zániku římské říše se v Maremmě objevily záplavy a malárie, až do 18. století byl tento kraj téměř liduprázdný, ale pak byla půda vysušena a zavlažovací kanály vyčištěny. Na úrodné půdě se začalo rozvíjet zemědělství. Od roku 1975 je Maremma Parcem Naturale, a tak zde byla zachráněna původní fauna i flóra. V této půvabné krajině našel svůj domov rodák z Milána Oliviero Toscani.

V kamenném domku na první pohled stejném, jakých najdeme stovky v historických městečkách i vesnicích evropského Středomoří, sní své sny, věnuje se výrobě olivového oleje a chová koně. Nejde však o prostého italského venkovana. Tento syn fotožurnalisty z italských novin Corriere della Sera vystudoval ve švýcarském Zürichu Vysokou školu fotografie a designu a stal se jedním z nejslavnějších světových fotografů. Osmnáct let pracoval pro italskou firmu Benetton a vedl všechny jejich reklamní kampaně, vedle toho se věnoval i takovým firmám, jako jsou Esprit, Chanel, Fiorucci, Prénatal, jako módní fotograf pracoval pro magazíny Elle, Vogue, Harper´s Bazar, Esquire nebo Stern.

Oliviero Toscani proslul svou schopností být za všech okolností tvůrčí a zaujmout přímočaré, i když občas kontroverzní stanovisko, netají se také svým pohrdáním reklamou i konzumní a pokryteckou společností. Svými fotografiemi bojoval proti rasismu, anorexii, válce, tabu pro něj není ani smrt či umírání. Získal řadu světových ocenění, učil na několika univerzitách, napsal tři knihy. I když pracuje v New Yorku či Londýně, je hostem festivalu v Cannes, doma je jen v Maremma Pisana.

Jeho tradiční dům středomořského typu s dřevěnými okenicemi a malou dřevěnou lodžií nad otevřeným vchodem je obklopený italskou vegetací a porostlý popínavou zelení. Z druhé strany má však toto stavení přece jen modernější podobu, světlo dovnitř propouštějí rozsáhlé prosklené stěny zasazené do lišt ze světlého dřeva, stejné pak najdeme na podlaze a trámovém stropu.

Knihovna je netypicky umístěná ve dvou pruzích nade dveřmi. Kuchyně má místo dřeva na podlaze keramické matové dlaždice a kuchyňská linka v nerez provedení i ve své modernosti vzbuzuje představu jakési rustikálnosti a starobylosti. Vše je jednoduché a prosté jako dětská skládačka a samozřejmě nesmí chybět nic, co patří ke každodennímu životu – jízdní kolo, fotografie, koně i milovaní psi.

Foto: www.isifa.com