Celkový dojem

Pokojíček v podobě strašidelné jeskyně nebo paláce pro princeznu sice dítko nadchne, ale rychle omrzí a za pár let se bude stydět pozvat si do něj kamarády. Základní vybavení by mělo být jednoduché a neutrální, laděné do teplých světlejších barev. Platí úměra: čím menší pokoj, tím světlejší stěny a nábytek. Pestré a originální mohou být doplňky, které lze snáze obměnit, hravost do pokoje vnese dítě hračkami a vlastními výtvory.

Bezpečnost na prvním místě

Zvláště u předškolních dětí dbejte na zaoblené hrany nábytku a snadný přístup do postýlky, naopak ohlídejte přístup k otvírání oken a zásuvkám. Parkety a lino se dobře uklízejí, mohou však dětem podkluzovat, koberec s vysokým vlasem zase hrozí zakopáváním (a věž z kostek na něm nepostavíte).

Světlo pod kontrolou

Stropní svítidlo jako jediný zdroj nestačí, lampička patří také k posteli a k psacímu stolu. Spíše než na líbivý design se zaměřte na výkon – světelný tok by měl být minimálně 2000 lm, ještě lépe 3000 lm. Zatímco motivy animovaných hrdinů potomka brzy omrzí, nadčasová lampa mu vydrží až do studentského věku. Dětský design může mít třeba „usínací“ lampička u postýlky, která pomáhá dítěti překonat strach ze tmy.

Na okno patří vhodné stínění, tedy žaluzie, roleta či závěs. Kromě toho jsou vhodné i transparentní záclony a rolety, které rozptylují světlo a činí pokoj prosvětlenějším.

Ukládání šatů a hraček

Myslete dopředu – batole sice zatím oblékáte vy, za pár let ale oceníte, když na všechny potřebné svršky dosáhne samo a nebude potřebovat vaši asistenci. Úložných prostor na všechny hračky, výtvarné potřeby, knížky a další věci je vždy nedostatek, proto je nejlepší nechat si navrhnout nábytek na míru, aby bylo místo v pokojíku maximálně využito. Přitom by měl zůstat dostatek volné plochy na hraní.

Zdravé sezení

Se vstupem dítěte do školy se stůl a židle stávají důležitým pracovním místem. Abyste ho nemuseli obměňovat každé dva roky, vyberte nábytek tzv. rostoucí. Takový bude dítěti sloužit i na střední škole a vždy zohlední jeho aktuální potřeby. Židle pro školní dítě by měla mít nastavitelnou výšku sedu, starší děti ocení židli na kolečkách.

Co malé děti milují?

  • Volný prostor pro hru
  • Schovávačky, domečky, bunkry – třeba pod zvýšenou postelí
  • Plochu pro kreativní vyjádření (kreslicí tabule, stolek na tvoření…)
  • Místa, kde mohou vystavit své výtvory – nástěnka, polička či vitrínka
  • Místa, kde si mohou nechat rozehrané hračky jako koleje či stavebnici do druhého dne
  • Hodně prostoru pro plyšáky – třeba textilní kapsář u postele, který zároveň izoluje od chladu
  • Vše, co podporuje touhu po samostatnosti – nízko umístěné věšáky, hračky i knížky na dostupných místech

Časté chyby:

  • Pokoj zařízený do detailů už před narozením dítěte. Lepší je zařizovat pokoj postupně a účelně, mít představu o jeho podobě i za dva roky či za pět let. Ušetříte tak spoustu zbytečných nákladů.
  • Příliš barevný koberec s pestrým vzorem. Zkuste si na takový koberec sednout, rozsypat lego a začít skládat. Výrazné vzory, které dítě při hře vnímá ze vzdálenosti 30-50 cm, unavují oči a dráždí nervovou soustavu. Navíc se drobnější hračky na takovém koberci velmi špatně hledají.
  • Chybějící prostor pro tvorbu a práci s různými materiály. Ano, u těchto činností děti nadělají spoustu nepořádku, dobře navržený ‚pracovní’ prostor však lze snadno uklidit. Byla by škoda bránit dětem v rozvíjení jemné motoriky jen kvůli troše práce navíc.

Zdroj: Hezkey