Už když se podíváme na šálek čaje nebo talíř s jídlem, nevědomky odhadujeme, jaká je jeho teplota. A když se podíváme na prázdný talíř, napadá nás podvědomě, zda bychom z něj raději chtěli jíst pokrm studený, nebo teplý. Posuzujeme teplotu jídla podle vzhledu nádobí. Vůbec o tom často nevíme a neuvědomujeme si to. Po čase si ale všimneme, že nám káva chutná nejvíce z jednoho hrníčku a stejně tak i čaj. Pořád saháme po stejných šálcích. A nemusí to být proto, že je na něm vyveden náš monogram, možná se k němu pořád vracíme, protože teplý nápoj nám v něm připadá skutečně – nadneseně řečeno „hřejivý“. Ale opravdu, jeho barva se nám spojuje s teplým nápojem. A to je spíše barva ohně než barva rampouchu.

A někdo je na to opravdu podvědomě citlivý. Tak mu třeba nechutná káva z velkých bílých pucláků, ale třeba už krémová mu připadá „více prohřátá“, a ještě více pak ohnivá oranžová. Výjimkou jsou možná jen silnostěnné miniaturní šálky na moka, které jako originální italské výrobky jsou právě nejčastěji v bílé, ale zdobí je alespoň nějaký ten ohnivě červený a černý motiv.

Právě černá s červenou nejvíce evokují „pekelně horký nápoj“. Toho jsme si všimli v obchodě, kde měli narovnány řady úplně stejných kávových hrníčků. Tedy z vnější strany byly stejné – černočerné šálky s maličkými oranžovými motivy. Zato z vnitřní strany se šálky lišily výrazně – každý si mohl vybrat: vnitřní strana byla buď žlutá, oranžová, nazelenalá, anebo rudá. Opravdu rudá, která navozovala dojem horké dobré kávy, takovou, jaká má být. A právě tyhle z regálu zmizely nejdříve. Pak následovaly další teplé barvy - oranžová, sytě žlutá a nakonec tu zbyla hráškově zelená, lehce namodralá, sama o sobě hezká, ale právě z ní jako by se horkou kávu vůbec nechtělo pít, protože barva vzbuzovala jednoduše dojem studeného nápoje.

Podobné je to i třeba s šálky na čaj – právě proto čínské soupravy, konvice a misky na čaj jsou z velké části v zemitých, sytých barvách, kde převládají teplé odstíny. Nechybí tady rumělková, přírodní tmavohnědá ani zmíněná černá.

-ag-Foto: Archiv In, ASSA Selection, Kahla