Provozovatelé velkých nákupních center se začali předhánět v různých lákadlech, pomocí kterých se snaží přitáhnout do svých obchodů zákazníky. Tuzemský maloobchodní trh totiž podle odborníků zejména v Praze začíná být pomalu nasycen a velká obchodní centra se proto budou muset kvůli silné konkurenci zaměřit na zvyšování kvality služeb či rozšířit nabídku například o různá zábavní zařízení. Například nové nákupní centrum Galerie Butovice v Praze-Nových Butovicích, které bylo otevřeno minulý pátek, ve své strategii vsadilo na dvě obří mořská akvária a různé možnosti relaxace zákazníků, jako například bowling, venkovní bruslařskou dráhu, hřiště pro plážový volejbal či dětské hřiště. Mořská akvária jsou přitom umístěna až na druhé straně nákupní galerie, takže lidé budou muset projít kolem většiny obchodů. "V novém obchodním komplexu klademe důraz na služby a relaxaci. Doufáme, že zejména obří akvária nám pomohou obstát v tvrdé konkurenci a přilákají do centra zákazníky," tvrdí Renata Kodadová ze společnosti ING Real Estate Development ČR, která do nového obchodního komplexu v Nových Butovicích investovala 2,5 miliardy korun. Nákupní centrum Galerie Butovice má 38.000 metrů čtverečních plochy pro maloobchod a téměř devět tisíc metrů čtverečních kancelářských ploch. Nákupnímu komplexu bude dominovat hypermarket Hypernova, který doplní 130 značkových obchodů, kaváren a restaurací. Pozadu nechce zůstat ani nové obchodní centrum Eden v Praze 10, jehož srdcem je hypermarket Carrefour. Stavba Edenu stála dvě miliardy korun. "Nenabízíme jen pohodlné nákupy pro celou rodinu pod jednou střechou, ale také pestrou paletu služeb, důležitou především pro obyvatele z blízkého okolí," uvádí mluvčí společnosti Carrefour Jana Havlíčková. V nákupní galerii centra Eden jsou kromě 110 butiků a obchodů také kavárny, restaurace a obchody poskytující různé služby. ČR v posledních letech zažívá expanzi velkých nákupních center. Letos již byla otevřena centra Eden v Praze a Kolonáda v Karlových Varech. V pátek přivítá první zákazníky Galerie Butovice a příští týden nákupní centrum Vaňkovka v Brně. Podle odhadů společnosti Cushman & Wakefield Healy & Baker by letos měly v tuzemsku vyrůst ještě další dva nové obchodní komplexy a jejich celkový počet by se tak měl zvýšit na 57. Celková plocha nákupních center se zvýší z loňských 1,1 milionu metrů čtverečních na bezmála 1,3 milionu čtverečních, Nejvíce možností utrácet v obchodních komplexech mají nyní spotřebitelé právě v Praze, která loni v oblasti nákupních center disponovala prodejní plochou více než 400.000 metrů čtverečních. Veronika Piknová ze společnosti Cushman & Wakefield Healey & Baker tvrdí, že konkurence na poli maloobchodu zejména v Praze a větších regionálních centrech zostřuje. Pokud chtějí provozovatelé velkých nákupních center v rostoucí konkurenci uspět, tak musejí nabídnout svých zákazníkům i možnost zábavy. Její slova potvrzuje studie společnosti Incoma Research, podle které se tempo expanze hypermarketů v ČR v posledních letech zpomaluje a ve velkých nákupních centrech naopak získávají na významu malé obchody či zábavní zařízení. Zároveň se zvyšuje průměrná velikost nákupních center. Stavba nových obchodních komplexů by měla v ČR podle Jitky Tomancové ze společnosti Cushman & Wakefield Healy & Baker pokračovat i v následujících dvou letech. Známy jsou již plány nejméně na pět nových projektů. Počet nákupních center by tak v roce 2007 mohl překročit hranici šesti desítek. ČR v přepočtu prodejní plochy nákupních center na tisíc obyvatel ale stále zaostává za západoevropským průměrem. "U nás na tisíc obyvatel připadá zhruba 105 metrů čtverečních prodejní plochy. V bývalé patnáctce členských zemí EU tento ukazatel ale dosahuje hodnoty bezmála 200 metrů čtverečních. Ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy jsme ovšem z tohoto pohledu téměř na špici, hned za Estonskem," uvedla Tomancová. Zdroj: ČTK