Památkáři mají výjimečnou možnost prozkoumat zřejmě původní dřevěné základy pražského Karlova mostu. Cíleně je odkryli dělníci, kteří od konce loňského roku opravují dva mostní pilíře na malostranské straně památky. Právě na těchto pilířích, stejně jako na oblouku mezi nimi, je podle odborníků nejvíce původních prvků. Další možnost podívat se na dubové základy budou mít památkáři zřejmě až za několik set let. "Domníváme se, nebo jsme přesvědčeni, že jsme teď našli původní dubový rošt, na kterém je založen pilíř, a že tento rošt pochází z druhé poloviny 14. století," řekl dnes novinářům Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu. Přesné datum nyní říci nelze. "Budeme odebírat vzorek a budeme se snažit určit dobu kácení dřeva," uvedl památkář. Odborníci nechali udělat výkop u pilíře záměrně. Předpokládali, že tam základy z doby Karla IV. naleznou. Šefců podotkl, že kolem způsobu založení pilířů dosud panovaly částečně dohady, částečně fámy a bylo jen málo přesných údajů. Nyní je na dalších zhruba 200 až 300 let poslední možnost se na dubový rošt podívat, uvedl památkář. Za několik týdnů zmizí pod betonem. Podobné základy by bylo možné podle Šefců najít i pod dalšími pilíři. Protože však jejich založení bylo opraveno po velké povodni koncem předminulého století, nikdo se k nim už nedostane. Magistrát nyní zajišťuje pilíře, na něž se tehdy nesáhlo. Podloží kolem nich vymlela katastrofální povodeň v roce 2002. Podle primátorova náměstka Jana Bürgermeistra (ODS) už jsou dva ohrožené pilíře zabezpečeny. "Jsou staticky zajištěny tak, aby se nemohly už v žádném případě při případné povodni pohnout," řekl náměstek novinářům. Dělníci nyní opravují "suchou cestou" zdivo pilířů, které je za obvyklé situace pod vodou. Kolem sloupů postavili zátarasy, vodu odčerpávají. Díky tomu bylo možné vykopat u pilíře jámu až k dřevěným základům. Oprava zdiva pilířů má skončit v květnu. Magistrát plánuje, že celková oprava mostu začne příští rok. Původně měla být zahájena už letos, město ale prý nechce nic uspěchat. Letos se podle Bürgermeistra připraví nový projekt. Město se po diskusích rozhodlo k šetrné rekonstrukci památky, kdy se zaměří zejména na izolace proti vodě a odvětrání mostu. Most je silně provlhlý, na zdech vystupuje sůl, která je poškozuje. Pod vozovkou zůstane betonová deska, která tam je od poslední opravy v 70. letech minulého století. Do mostu se také nebudou vkládat ocelová táhla a nebudou se prorážet klenby, jak předpokládal původní projekt. Práce mají trvat asi dva roky. Uskuteční se za provozu, byť chodci budou muset počítat s omezeními. Náklady oprav se odhadují zhruba na 200 milionů korun. Zdroj: ČTK