Německo symbolicky zahájilo nejdůležitější projekt infrastruktury ve východní části země, výstavbu mezinárodního letiště Berlín-Braniborsko (BBI). Projekt za dvě miliardy eur (60 miliard korun), o který se licitovalo zhruba 15 let, má vytvořit 40.000 nových pracovních míst a na místě bývalého letiště Berlín Schönefeld jihovýchodně od Berlína má do roku 2011 stát třetí největší letiště Německa.

"Letiště bude hospodářským motorem regionu," doufá braniborský premiér Matthias Platzeck. "Je to velký den pro východní část naší země," tvrdil zase spolkový ministr vnitra Wolfgang Tiefensee. Nové letiště se má přimknout k nynějšímu letišti Schönefeld, jež má být podstatně rozšířeno a zmodernizováno.

Stavbě, o níž se začalo mluvit krátce po pádu Berlínské zdi, předcházely letité diskuse a právní spory o přípustnost stavby. Podle kritiků, například občanského sdružení Občanský spolek Berlín Braniborsko půjde o ekonomickou černou díru. Celkem 4000 lidí, kteří bydlí poblíž budoucího BBI, se snažily stavbě zabránit, správní soud nakonec jejich žaloby zamítl, uvalil ale na letiště zákaz nočních letů.

Kapacita budoucího velkého letiště, které nahradí nynější tři berlínské letecké uzly, je 22 milionů cestujících ročně, a jde o první letiště budované už po nástupu nízkonákladových leteckých společností. Jedna z nich, Easyjet už varovala před stavbou "miliardového, nicméně prázdného skleněného paláce". Rizikem je vzdálenost letiště od centra Berlína a ekonomicky nevýhodné by mohly být dlouhé časy, která by letadla strávila na zemi. Letiště tedy musí fungovat efektivně a nalézt rovnováhu mezi požadavky levných společností a klasických aerolinek.

Berlín zatím důstojné letiště nemá, hlavními leteckými uzly Německa jsou mezinárodní letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, a v Mnichově. Ta mají kapacitu 52 milionů, respektive 28,6 milionu cestujících ročně.

Metropole má sice letiště tři - Tegel, Tempelhof a Schönefeld, jde ale o stará a malá nevyhovující letiště, kterými loni prošlo celkem jen 17 milionů cestujících. Metropole, stejně jako chudá spolková země Braniborsko si od BBI slibují, že zlepší jejich dopravní dostupnost z mezinárodního hlediska a přiláká do regionu investory, kteří se nyní zdržují v letecky lépe zabezpečených regionech. Například přímý let Berlín-New York získala německá metropole teprve loni po čtyřleté přestávce.

Z nynějšího berlínského Hlavního nádraží má cesta na letiště BBI trvat dvacet minut, náklady na výstavbu podzemního nádraží činí 636 milionů eur, tedy asi 19 miliard korun. Nyní cesta autem z nádraží k letišti trvá zhruba hodinu.

Zdroj: ČTK