Italský designér a architekt Ettore Sottsass zemřel v roce 2007. Deyan Sudjic v Guardianu označil tohoto Itala za největšího postmoderního designéra, který vtiskl objektům každodenní potřeby nový význam.

Sottsass se narodil v rakouském Innsbrucku v roce 1917, na sklonku rakousko-uherského impéria. Vystudoval v Turíně, poté se přestěhoval do Mekky designu Milána, kde byl mimo jiné povolán do armády. Jako mladý důstojník se účastnil rovněž mussoliniovské invaze do Černé Hory, po válce se vrací zpět do Milána.

ČTĚTE TAKÉ:

V jeho profesním životě se odvíjely dvě paralelní linie: ten první Sottsass pracoval na designu věcí pro široké vrstvy lidí. Jeho spolupráce s firmou Olivetti začala v roce 1959, kdy navrhoval elektrické přístroje, psací stroje a kancelářský nábytek. Do fádního kancelářského designu vnesl barevnost, hravost a lidské měřítko. Tak vznikl například počítač Elea 9003. A o deset let později zářivě červený psací stroj Valentine. Ten byl ve své době stejným technickým symbolem, jako je dnes třeba iPod od Applu. Kromě Olivetti pracoval pro další italské značky jako Fiorucci (v roce 1967 navrhl jejich první boutique v Miláně), Esprit, Poltonova, Knoll International, Alessi. Pro město Turín, kde vystudoval, navrhl městský mobiliář.

Když mu bylo 64 let, založil Memphis, mezinárodní uměleckou skupinu architektů a designérů. Sottsass se postavil do jeho čela a patřil k jedněm z určujících designérů Memphisu, který vznikl v roce 1981. Hnutí s sebou přineslo explozi barev, tvarů a nové energie. Design se stal znovunalezenou hrou, která může měnit svět. Autoři hnutí Memphis byli hraví, emotivní a jejich práce přinesly nový manifest: radost. Celkem Memphis vytvořil kolekci 40 kusů nábytku, keramiky, světel, skla a textilu. Excentrický a barevný styl skupiny Memphis rychle pronikl do televize, ale i do dalších oblastí. Označení Memphis v sobě kombinovalo odkazy na Elvise Presleyho a Boba Dylana, ale i starý Egypt, kde byl Memphis sídlem boha Ptaha, ochránce umělců. Keramické a skleněné vázy, barevný nábytek v limitovaných sériích se více než praktickým „masovým produktům“ blíží volné umělecké tvorbě. To také Memphis odlišovalo: ironie a hra.

Za svůj dlouhý život stačil Sottsass navrhnout celou řadu stolů, židlí, svítidel, ale byly to i sklenice, šálky a další věci každodenní potřeby. Jedním z jeho nejznámějších interiérů je například milánské letiště, ale jsou to i obchody pro značku Esprit. „Sottsass znal každého, a pracoval snad všude, od Albánie až po dalekou Čínu,“ říkají jeho současníci. Ettore Sottsass patřil k posledním z velikánů světového designu, kteří dominovali nejsilnější vlně italského poválečného designu. Zemřel 31. prosince 2007.