Rekonstrukce rodinného domu

Martin Perlík, dlouhodobý spolupracovník naší redakce, vydal knihu v nakladatelství Grada, která shrnuje v jedno celou danou problematiku rekonstrukce rodinného domu, a to už od samého prvopočátku. Nemyslíme tím projekt, ale dokonce i nákup nemovitosti, která případnou rekonstrukci bude potřebovat. To jste poznali i v článcích pana Perlíka u nás, když varoval například před nákupem nemovitosti s příliš nízkými stropy v přízemí apod.

Samozřejmě, že pokud by autor chtěl všechno probrat do detailu, musela by tato knížka mít asi tolik dílů jako naučný slovník. To, co se vešlo do 272 stran, je obecný základ. Dozvíte se, jaké typy žádostí po vás mohou být vyžadovány, jak číst stavební výkresy, co znamenají technické termíny kolem stavby, izolací, úspor energií… Je to vlastně základ pro ty, kteří neví nic. Pro ty, kteří přemýšlejí o koupi domu či bytu s tím, že by si ho zrekonstruovali. Kniha jim nastíní všechny základy, a to opravdu i ty nejbanálnější. Takže se dozví, i jak se poznají dveře levé a pravé, nebo jaký má mít průměr odpad u záchodové mísy. Kdo se v tomhle zorientuje, pak může sáhnout po dalších publikacích, které mu už konkrétní problémy vyspecifikují.

Kdo bude čekat od téhle knížky víc než základy, bude zklamán. Kdo se bude držet naší rady, bude více než spokojen.

• Ing. Martin Perlík, Rekonstrukce rodinného domu – 100 tipů
  • Vydala Grada Publishing, a. s., ISBN: 978-80-247-5042-2, počet stran 272

Do rukou se nám dostala také série knih, které byly vydány sice už v roce 2011, ale stále mají tu správnou vypovídající hodnotu. S knihou Martina Perlíka se tak skvěle doplní, a proto jsme se rozhodli je do těchto recenzí zahrnout.

Izolace a zateplování

Je jednoznačné, že původcem knihy je německé vydavatelství, konkrétně Compact. Celá kniha Německem přímo voní. Stejně tak v ní vidíme i dobu, kdy kniha vznikala (vydáno 2009). Zatím se technologie posunuly o kousíček dál, takže můžeme jednoznačně tvrdit, že dnes už by kniha vypadala trochu jinak. Jenže… Ta obecná pravidla platí stále. Chcete zateplit podkroví? Jak vkládat minerální vlnu mezi krovy? Jak obkládat svislou stěnu ze sádrokartonu, abyste neslyšeli, co se za zdí děje? Jak izolovat potrubí? Řekněte nám, co se z tohoto změnilo? Nic. Všechno je stále stejné. Jen materiály jsou lepší. Takže když si vezmete tuhle knížku, třeba se naučíte, jak sami zaizolovat podlahu třeba sypaným materiálem.

Informace jsou krátké, úderné a doplněné názornými fotografiemi. Bohužel tu chybí dost dalších a dost zásadních procesů. Třeba se tu zaobírají, jak zateplit podkroví zevnitř, ale nikde se tu nedozvíme, jak se dělá zateplení domu polystyrenem zvenčí.

Občas máme také pocit, že autoři trochu optimisticky vynechávají vrstvy, jako jsou parozábrany. Na druhou stranu se nám líbí, že je tu výčet potřebného nářadí, potřebného materiálu, potřebná doba pro rekonstrukci přepočtená na určitou jednotku, stejně jako je přepočtená i úspora peněz. Zkusili jsme si orientačně spočítat, jestli s dobou už náhodou nepokročily i tyto cenové hladiny. Nepokročily. Sice se zlevnil třeba některý materiál, ale zase se jiný zdražil, práce levnější také není…

• Bernhard Serexhe, Izolace a zateplování
  • Vydal Computer Press, a. s., ISBN: 978-80-251-3610-2, počet stran 95

Pokládání dřevěných, parketových a laminátových podlah

Druhá kniha vydavatele ve stejné sérii „Udělej si sám“ je o něco lepší než výše uvedený díl. Pokládka podlahy s ní by měla být hračkou. Opět tu sice nejsou všechny případy, které mohou nastat, ale to asi ani nejde obsáhnout. Každopádně tu najde čtenář informace, jak dělat stěrku, jak pokládat masivní parkety, korkové parkety, laminátovou podlahu…

Opět tu je potřebná sada nářadí, ušetřený čas i peníze. Hodně prostoru se tu ale věnuje i technologiím a problémům. Takže je tu třeba i vysvětleno, co je jádrové dřevo, jak se dřevo kroutí, když sesychá… Prostě to, co člověk opravdu potřebuje. Z dané trojice knih je tato asi nejlepší.

• Andreas Ehrmantraut, Pokládání dřevěných, parketových a laminátových podlah
  • Vydal Computer Press, a. s., ISBN: 978-80-251-2777-3, počet stran 95

Pergoly, ploty a terasy

V útlé knížce nedostanete informace o všem, co se dá ze dřeva na zahradě a u domu postavit. Útlá kniha znamená ale to, že tu sice najdete na první straně nápis „Pracovní postupy krok za krokem“, ale nakonec jich tam zas až tolik není. Asi nejpečlivější jsou postupy pro pokládku chodníků nebo na fošnový plot. Trochu nám chyběl návod na pergolu, tedy technicky asi nejsložitější stavbu ze všech. Je tu sice návod na pergolu s upevněním ke stěně, ale už tu není návod na pergolu bez upevnění nebo dokonce na zahradní altán. A to je škoda. Z vlastní zkušenosti totiž víme, že tohle je už trochu složitější konstrukce a chtělo by to trochu rozpracovanější návod, který tady ovšem není.

Proto doporučujeme knihu lidem, kteří chtějí dělat především terasy. Třeba takový postup pro dělání terasy z klinkerek je velmi podrobný a přesný.

• Helga Voit a Anton Hinkofer, Pergoly, ploty a terasy
  • Vydal Computer Press, a. s., ISBN: 978-80-251-2778-0, počet stran 95