Zahradní detail

Tahle kniha je určená odborníkům i laikům v zahradní architektuře. Je určena pro ty, kteří pátrají po tom, jak mít zahradu(y) lepší, krásnější, efektnější i efektivnější. A jak říká jedno staré přísloví, Bůh je v detailu. A v zahradě dvojnásob. A tak zahradní detaily shrnuté do jedné knihy jsou perfektní cestou a inspirací, jak udělat zahradu krásnější.

Drahoslav Šonský a Kateřina Pospíšilová vytvořili knihu bohatě ilustrovanou nákresy, doplněnou spoustou fotografií a i texty jsou překvapivě velmi čtivé a plné informací. Překvapivě? Ano, takových knih, které se pustily do podobného rybníčku, ale nakonec ztroskotaly na naprostém nedostatku konkrétních informací, je hodně. Tady to není. Skici se pěkně doplňují s fotkami i textem, takže sdělení je kompletní.

Ne nadarmo jsem na tuto knihu dostal velmi kladné reference od profesionálních zahradních architektů.

• Zahradní detail, Drahoslav Šonský a Kateřina Pospíšilová, Vydalo nakladatelství CPress. ISBN: 978-80-264-0947-2.

Domácí řeznická kuchařka

Děláte doma zabijačku? Máte rádi zabijačkové dobroty? Pak je tohle ta pravá kuchařka pro vás. Hromady receptů na klasické produkty zabijaček z vepřového, hovězího i skopového masa. Samozřejmě, že kvůli těmto receptům si nemusíte zrovna na svůj pěstěný trávník poslat prase, které tam trefíte řeznickou pistolí. Můžete si koupit jen kusy masa a udělat si z toho něco dobrého. Vždyť tu jsou i recepty na uzené dobroty (dokonce i návod na správnou udírnu) a to, co nás nadchlo nejvíc - staré zabijačkové recepty.

Velmi kvalitní kniha, při které vám budou téct sliny, pokud tedy máte rádi tlačenku, jelítka, kroupovou polévku, ovar, klobásky…

• Domácí řeznická kuchařka, Josef Dušátko, Vydalo nakladatelství CPress. ISBN: 978-80-264-0995-3

Střední Brdy

V nakladatelství Dokořán vychází další kniha, která je typická pro tento vydavatelský dům. Nezabývá se jen nějakými povrchními věcmi, ale jde pěkně do hloubky. Do hloubky středních Brd. Do hloubky krajinné, místopisné, historické, geologické atd.

Kdo by mohl být autorem takové knihy? Samozřejmě, že pod knihou není podepsán nikdo jiný než Václav Cílek, český propagátor hlubšího poznávání světa a Čech zvlášť. Ale není na to sám. Naopak. Na knize je znát, že je připravována celým kolektivem autorů, jmenujme například Pavla Mudru, Zdenku Sůvovou nebo Vojena Ložka.

Už dlouho jsem nedržel v ruce knihu tak kompaktní a ucelenou, tak plnou informací, ale i emocí. Vždyť Brdy vzbuzují v lidech emoce. Plno emocí. Je to místo, které dýchá samotou, i když je uprostřed Čech. Je plné přírodních krás, i když lidé je neznají a jezdí raději do botanických zahrad. Brdy jsou plné skal, lomů, sutinných svahů, ale i lesů, luk a kosatce sibiřského. Jsou plné pohnutých pověstí známých i neznámých lidí. Plné dopadových dělostřeleckých ploch i stop po pravěkých živočiších.

A to vše tu najdete. Pěkně podrobně, zajímavě a čtivě. Je to kniha pro lidi, kteří v Brdech nebo okolí žijí, je pro ty, kteří chtějí své toulavé boty pořádně podpořit i informacemi, je to kniha pro lidi, kteří chtějí vědět něco o místech, která přec málo známá, jsou krásná. Při čtení jsem tak zavzpomínal na vlastní toulky kolem Koníčku i Toku, na prohrabávání nalezišť zkamenělin u Jinců…

• Střední Brdy, Václav Cílek, Pavel Mudra, Zdenka Sůvová a kol., vydalo nakladatelství Dokořán. ISBN: 978-80-7363-720-0

Titulní foto: Shutterstock.com