Chhatrapati Shivaji, Bombaj, Indie

Tato nádherná novogotická viktoriánská stavba s prvky tradiční indické architektury je symbolem Bombaje. V roce 2004 byla zapsána na seznam světového dědictví UNESCO. Stanicí projdou denně 3 miliony dojíždějících, protože spojuje Bombaj s předměstími.

Chhatrapati Shivaji, Bombaj, Indie Chhatrapati Shivaji, Bombaj, Indie Autor: Shutterstock

St. Pancras, Londýn, Velká Británie

Nepřehlédnutelným skvostem londýnského nádraží je klenutá střecha ze železa a skla zakrývající halu nádraží jedním obloukem o rozpětí 70 metrů, bez využití sloupů a pilířů. Celá plocha střechy má 17 000 m². Nádraží se stalo inspirací pro Grand Central Station v New Yorku.

St. Pancras, Londýn, Velká Británie St. Pancras, Londýn, Velká Británie Autor: Shutterstock

Antwerpen Centraal, Antverpy, Belgie

Belgický architekt Louis Delacenserie navrhl toto mistrovské dílo za použití eklektické, ale působivé kombinace architektonických stylů. Do stavby, které se přezdívá „železniční katedrála”, zakomponoval 20 druhů mramoru a kamene, vévodí jí však masivní skleněná kopule.

Antwerpen Centraal, Antverpy, Belgie Antwerpen Centraal, Antverpy, Belgie Autor: Shutterstock

Grand Central Terminal, New York, USA

Newyorský terminál Grand Central každoročně navštíví více než 20 milionů turistů a je držitelem Guinnessova rekordu v počtu nástupišť, kterých je neuvěřitelných 44. Mnoho návštěvníků Grand Central se ale přichází podívat na nebesky modrou nástropní fresku v hlavní hale.

Grand Central Terminal, New York, USA Grand Central Terminal, New York, USA Autor: Shutterstock

São Bento, Porto, Portugalsko

Nádraží São Bento je postaveno na místě bývalého kláštera. Budova je krásná sama o sobě, ale nejpůsobivějších je 20 tisíc glazovaných dlaždic, které zdobí její interiér, a nádherná modro-bílá nástěnná malba zobrazující portugalskou historii.

São Bento, Porto, Portugalsko São Bento, Porto, Portugalsko Autor: Shutterstock

Sirkeci Station, Istanbul, Turecko

Nádraží Sirkeci v Istanbulu původně sloužilo jako konečná stanice slavného Orient Expressu. Je to jeden z nejlepších příkladů prolínání západního a východního stylu 19. století. Dnes již neslouží jako nádraží, ale sídlí v ní Istanbulské železniční muzeum.

Sirkeci Station, Istanbul, Turecko Sirkeci Station, Istanbul, Turecko Autor: Shutterstock

Stanice Kanazawa, Kanazawa, Japonsko

Moderní nádraží Kanazawa, dokončené v roce 2005, je zastřešeno impozantní hliníkovo-skleněnou kopulí, ale jedním z nejvýraznějších prvků této budovy je impozantní brána. Dřevěná konstrukce je moderní variantou tradičních japonských bran torii, které se nacházejí před svatyněmi.

Stanice Kanazawa, Kanazawa, Japonsko Stanice Kanazawa, Kanazawa, Japonsko Autor: Shutterstock