Od 50. let až do své smrti v roce 2003 postavil architekt Geoffrey Bawa více jak 100 projektů nejen na Srí Lance, ale i v Indonésii a Indii. Svou kariéru prožil v Kolombu, kde ke každému projektu přistupoval vždy subjektivně a s ohledem na konkrétní kontext místa.

Jeho architektura je naprosto nezaměnitelná a eklektická, odkazující na kulturní tradice Srí Lanky, a která v sobě dokonale prolíná evropské modernistické tendence a lokální architektonické tradice.

Bawovy domy

Bawovy domy jsou oslavou moderního způsobu života a nových prostorových koncepcí. Moderna se setkává s minulostí nadčasových projektů, které lze na první pohled jen velmi těžko datovat. Jako by se nacházely v neurčitém bezčasí, bez konvenčních architektonických řešení, která svou dobu vzniku vždy charakterizují. I přesto, že Bawa zůstává ve své tvorbě velmi konzistentní v průběhu celé své kariéry, každý jeho projekt je specifický a jiný.

Přestože se Bawa podílel na návrhu nejméně 25 soukromých domů, několik z nich bylo zbořeno a mnoho dalších bylo ohroženo necitlivými změnami.

Dnes jen několik z nich na Srí Lance přežívá ve své původní podobě, např.: dům A.S.H. De Silva v Galle, dům Raffle ve Ward Place, Bandaranaike House v Horagolla a dům de Soysa a dům de Jayakody v Kolombu.

Jen málo z Bawových domů bylo však otevřeno pro veřejnost. Jeho návrhy však byly nesmírně vlivné a měly velký dopad na aspirace celé městské generace Srí Lanky. Během 60. let rostla populace Kolomba rychleji než její infrastruktura, což znamenalo, že půda pro bydlení byla stále vzácnější. Zmenšující se velikost pozemku snížila soukromí a pohodlí, což ohrožovalo životaschopnost typologie bungalovů, kterou Britové odkázali.

Bawovy první kroky tak vedly ke kompletnímu předělání nejprve celého domu a přednostnímu vzkříšení nádvoří. Domy na nádvoří byly velmi oblíbené u Kandyjských Sinhálců,Tamilů z Jaffny i u žijících muslimů při pobřeží. Dokonce také u koloniálních Holanďanů i přesto, že je Britové svými plánovacími předpisy vždy odrazovali.

Dle knihy od předního experta Davida Robsona z roku 2002, který se tvorbou architekta Bawy detailně zabýval, se zaměřoval mimo Bawovy monografie především na schodiště, a to zejména pro jejich originalitu a proměnlivost. Podle D. Robsona jsou právě schodiště jedním z nejvýraznějších prvků Bawových prostor. Rafinovaně propojují a vytvářejí výrazné výtvarné prvky. Publikace je tak zevrubnou přehlídkou desítek Bawových schodišť, ve kterých architekt cituje italskou renesanci, evropský modernismus i brutalismus francouzského mistra Le Corbusiera.

Mezi nejvýraznější Bawovy realizace patří také jeho intimní rodinné domy, ve kterých pracuje se schodištěm velmi často a na velmi omezené ploše. Nedostatek místa ho ale přivedl k vytvoření celé škály inovativních konstrukčních řešení. Naopak ve veřejných zakázkách k nim patřily často turistické hotely, kde Bawa pracoval s momentem překvapení a monumentality. Jako je tomu např. v plážovém hotelu v Bentotě z roku 1968 anebo v ikonickém hotelu Kandalama, navrženém v roce 1992.

Geoffrey Bawa je dokonalým ztělesněním nadčasové architektury, která dodnes láká fanoušky z celého světa. V některých jeho domech lze i přespat či strávit noc v hotelích, které fungují dodnes. Zde přinášíme několik tipů na výlet, během kterých můžete poznat netypickou tvář moderní architektury z 20. století:

RESORTY V BENTOTA BAY BEACH

Club Villa

Klidné letovisko navržené Geoffreyem Bawou se nachází na nádherně klidném místě u pláže. Patnáct pokojů je diskrétně rozmístěno kolem několika budov v koloniálním stylu. Stromy a umělecká díla jsou pěkně umístěna kolem dvora. K dispozici je malý bazén a atraktivní restaurace.

Serendib Beach Hotel

Resort navržený Geoffreyem Bawou nacházející se v klidném a šarmantním prostředí. K dispozici jsou zde světle zařízené pokoje s vlastním balkonem a teplou vodou.

Villa Mohotti

Představuje nádherný koloniální dům z 80. let 20. století s citlivými rozšířeními navrženými Geoffreyem Bawou v 70. letech 20. století. Pokoje jsou zde široce rozloženy, aby poskytovaly dostatek soukromí, a elegantně zařízené starožitným dřevěným nábytkem uprostřed několika čistě bílých povrchů. K vidění je zde krásná zahrada, která vede až na pláž, a k dispozici je i malý bazén s klidnou restaurací.

  • TIP: Vydejte se na jeden ze zájezdů na Srí Lanku a poznejte místní architekturu. Zájezd Srí Lanka pro každého na 11 dní pořídíte od 35 970 Kč.

RESORTY V KALUTARA BEACH

Blue Water

Klidný hotel navržený Geoffreyem Bawou je umístěn kolem nádherného bazénu s krásnou promenádou kokosových palem okolo. Atraktivní pokoje mají klimatizaci, minibar, satelitní TV, trezor a balkon s výhledem na moře. Mezi další zařízení patří salon krásy, tenisové a squashové kurty, tři bary a noční klub.

Kani Hotel

Resort navržený Geoffreyem Bawou nacházející se na vynikajícím místě na úzké hrázi mezi oceánem a lagunou Kalutara, s panoramatickým výhledem na město na jedné straně a Indickým oceánem na druhé straně. Pokoje jsou zde elegantně zařízené v koloniálním stylu. Navíc si zde můžete vychutnat lázně, tenisové kurty, večerní plavby, vodní lyžování, plachtění či kanoistiku v laguně.

The Lighthouse v Galle

Tento hotel navržený Geoffreyem Bawou je jedním z předních a nejvíce vyhlášených hotelů na Srí Lance. Vybudovaný na poměrně divokém pobřeží v elegantně toskánské okrové budově. Celkem šedesát pokojů představuje mistrovská díla interiérového designu, včetně dvou jemných bazénů, squashového centra, posilovny, kosmetického salonu a atraktivního ayurvedického centra.

LUNUGANGA

Lunuganga je pravděpodobně jedním z nejslavnějších děl venkovských domů zasazených do rozlehlé zahrady u jezera. Jedná se svým způsobem o statek, cca o 15 hektarech, kde se nachází idylická chalupa a soubor čtyř apartmá pro návštěvníky, i když to ve skutečnosti není hotel. Interiér je velmi vkusně provedený, a aniž by ztratil svou minimalistickou vibraci, poukazuje zde na spoustu historie a umění. Splynutí myšlenek několika oblastí připomíná italskou renesanční zahradu a další oblasti se symetrickými pavilony.

Ve zdejších zahradách se velmi daří tropické flóře i přes vnější manipulaci s přírodní krajinou. Můžete si zde užít i nezapomenutelné výhledy na jezero Bentota s malými kamennými sochami hledícími na blankytně modrou zář.

Kouzelné svědectví vypovídající o trvalé povaze zahrady najdete v podobě několika krásných a visících obrazů v panství, zejména nástěnné malby od Laki Senanayake na verandě u vrátnice, malované ve 30. letech.

Lunuganga je ale také bohužel jedním z mála míst, které se kvůli drsným stromům a kamenným sochám rychle opotřebovávají, a tak se na první pohled nemusí jevit přitažlivě.

Na požádání jsou zde k dispozici možné prohlídky pro turisty. Cena za vstup do areálu zahrad či na projížďku lodí po jezeře s průvodcem stojí okolo LKR 1500.

Osobní architektonická odysea G. Bawy začala v roce 1948 nákupem gumárenských a pryžových pozemků poblíž Bentoty, které přejmenoval na území „Lunuganga“. Jeho hlavní projekt byla především proměna tohoto místa v upravenou zahradu, což mu zabralo většinu jeho volného času a peněz na dalších padesát let. Právě zde experimentoval se souhrou mezi budovou a krajinou a mezi vnitřním a vnějším prostorem. Výsledkem se pak stala jedna z nejdůležitějších asijských zahrad 20. století.

Plán – Lunuganga Estate

"We have a marvelous tradition of building in this country that has got lost. It got lost because people followed outside influences over their own good instincts. They never built right "through" the landscape.. You must "run" with the site; after all, you don't want to push nature out with the building." G.Bawa

„V této zemi máme náramnou tradici budování, která se vytratila. Ztratila se, protože lidé následovali vnější vlivy nad svými vlastními dobrými instinkty. Nikdy si nepostavili právo „skrz“ krajinu. Musíte s ní „běžet “. Koneckonců, nechcete vytlačit přírodu zastavením domy.“ G. Bawa

Poté, na začátku 60. let, koupil řadu malých bungalovů mimo Colombo Bagatelle Road a pustil se do procesu, který je proměnil v labyrint dvorů a „verandy“ zakončený bílou Corbusierskou věží. Tento městský dům také sloužil jako jeho kosmická laboratoř, kde experimentoval s architektonickou scénografií a účinky světla a stínu.

SRÍLANSKÝ PARLAMENT

Nový parlament v Kotte, v roce 1979 za vlády prezidenta Jayawardene, byl Bawovou největší a nejvýznamnější prací, a přežil dodnes téměř nedotčený. Bawa si představoval, že by Parlament stál na svém vlastním ostrově uprostřed jezera a v srdci zahradního města. Nezbytnou monumentalitu budovy zmírnil šikmou střechou a úmyslně vymyšlenými asymetriemi. Parlament je obklopen zahradou a pavilony, kde se v minulosti konaly schůzky mezi lidmi a jejich volenými zástupci. Spolu s tamilským inženýrem Dr. K. Poologasundramem a architektkou Vasanthou Jacobsenovou, oddanou buddhistkou, se Bawa rozhodl vytvořit budovu, která by odrážela všechny aspekty složité historie a kultury Srí Lanky a sloužila jako ikona průhledné a dostupné demokracie. Záměry architektů byly však často ignorovány. Plány na zahradní město byly zapomenuty, protože nový parlament byl pohlcen chaotickými novými předměstími Kotte a Battaramulla, zatímco myšlenka otevřeného parlamentu byla obětována potřebě bezpečnosti.

Autor: Anna Ferenčáková