Na prestižních světových výstavách nábytku často dominuje jedna výrazná barva, kterou tvůrci vytyčili pro danou sezónu. Existuje však i nábytek nerespektující trendy, protože si od každé z barev utrhl kousek. Někteří lidé si po vzoru „neposlušného“ nábytku mísí barvy s hravostí dítěte, jiní zvolí pouze jednu a „vyladí“ do ní celý interiér. Má preference různých odstínů nějaký racionální důvod? Psychologové barvy a naše názory na ně milují. Přidali jim do diagnostického arzenálu ostře nabitou zbraň Luescherův test. Je založen na subjektivní preferenci některých barev. Dá se jím odhalit struktura osobnosti… i stav psychického zdraví. Barvománie Žlutá je v současné době oblíbena ve značně tlumeném tónu pro barvu stěn. Vyžaduje vysokou hladinu světla, aby rozehrála své vlastnosti, proto není pravda, že automaticky zesvětlí interiér. Rozzáří se jen v dobrých světelných podmínkách. Dokáže stimulovat mozkovou činnost, ale pro cholerika by znamenala přilití oleje do ohně. Comeback prožívá oranžová, která se v posledních letech vloudila na potahy sedacího nábytku. Nejpoužívanější bývala v „plastové“ éře sedmdesátých let. Návrháři jí dnes často kombinují se zelenkavou a vytváří tak originální objekty, které v interiéru rozhodně nezaniknou, ale rychle se okoukají. Zelená je ideální do ložnice nebo pracovny a obecně pro všechny místnosti, v nichž si chceme odpočinout nebo se soustředit. Doporučuje se do hlučného prostředí, protože subjektivně tlumí zvuky. Užitečná je i vlastnost jejích světlých tónů rozšiřovat prostor. Barvou, která se stává na mnoha výstavách s designovým nábytkem stále módnější jsou odstíny mezi růžovou a fialovou. Uplatňují se opět nejčastěji na sedacím nábytku a mnozí výrobci se pomocí nich snaží na sebe obrátit zájem. Růžová je barvou malých dětí a uklidňuje. Byly dokonce učiněny pokusy v amerických věznicích zjišťující její vliv na psychiku agresivních vězňů. Po natření stěn na růžový odstín agresivní sklony mnoha jedinců výrazně klesly. Vrtkavá móda Jiní psychologové zase na základě dlouhodobého sledování zjistili, že lidé trvale upřednostňují některé konkrétní barvy. Z krátkodobého hlediska má však pořadí barev v žebříčku značné výkyvy. Barevnost nejen u oděvů, ale i v interiéru podléhá módě. Lidé se po určité době nasytí módním odstínem, pak ho začnou podvědomě odmítat a bez námitek ho nahradí jiným, o němž do té doby nechtěli ani slyšet. „Nastavení“ člověka k ochotě přijmout barevný odstín zkoumají v zahraničí tak zvané trendové agentury. Pracují stejně jako agentury zjišťující třeba šanci nového nápoje uchytit se na trhu. Výsledky pak prodávají designovým studiím. Přece si není možné myslet, že například převaha zelených křesel u různých výrobců je pouhou náhodou, nebo že se konkurenti domluvili? Velikost plochy Výběr kombinace barev však není jen otázkou osobního vkusu, ale existuje pro něj i určitý fyziologický předpoklad. Lidskému oku je příjemné, pokud spolu sousedí dvě barvy protilehlé, tedy takové, které kdybychom smíchali na paletě, vytvořili bychom neutrální šedou. Ve skutečnosti je však kombinace barev zejména na sedacím nábytku ještě o něco složitější. Záleží například na velikosti barevné plochy, protože platí, že výraznější barvě bychom měli dopřát menší prostor a naopak. Záleží i na druzích materiálu, neboť hladké materiály barvy zvýrazňují a hrubé zase lehce tlumí. -dam-