Stroj & ruční umění

Designové sklo BOMMA ze Světlé nad Sázavou je na českém stagnujícím trhu se sklem výjimkou. Unikátní patentovaná technologie strojově broušeného skla v kombinaci s ruční výrobou vynesla této značce za tři roky existence ocenění i zaslouženou pozornost médií. Kolekce BOMMA byly zařazeny do stálé sbírky Museum of Arts and Design v New Yorku a na domácí scéně pak získaly Cenu šéfredaktorů na přehlídce Designblok. A v neposlední řadě byla BOMMA (tehdy ještě jako Bohemia Machine Glass) nominována mezi tři nejlepší výrobce roku v soutěži Czech Grand Design. K rozhovoru jsme pozvali ředitele značky Jiřího Trtíka a také umělecké ředitele – designéry Michala Froňka a Jana Němečka.

Naši značku a především jednotlivé kolekce charakterizuje snaha skloubit tradiční ruční práci s nejnovějšími technologiemi tak, abychom dosáhli co nejlepšího výsledku. BOMMA tyto dva odlišné přístupy propojuje a dává jim nový směr,“ říká na úvod setkání ředitel sklárny Jiří Trtík.

V letošním roce svými návrhy značku obohatili úspěšní designéři Jiří Pelcl, Maxim Velčovský a Thomas Jenkins; novou kolekci připravilo i studio Olgoj Chorchoj a Studio Koncern. Zapomenout nemůžeme ani na nedávno zesnulého Františka Víznera, nestora českého sklářství. A z nejmladších designérů pak značku reprezentuje designérka Mária Hostinová.

Spolupráce se studenty

„Naše spolupráce s pražskou Vysokou školou umělecko-průmyslovou a Ateliérem designu výrobků III Vysoké školy umělecko-průmyslové vyústila v několik pozoruhodných studentských prací,“ říká Jiří Trtík. „A letos také spouštíme ve Světlé nad Sázavou vlastní výrobu v kontinuální peci. Spojení vlastní produkce s kvalitním brusem nezaměnitelným svou brilancí tak naplňuje označení našeho skla - HIGH TECH CRYSTAL. Moderními cestami pokračujeme v nejlepší tradici broušeného českého křišťálu. A jsme přesvědčeni o tom, že naše cesta spojující kvalitní design s vyspělou technologií opracování skla je správná a že BOMMA dál poroste,“ říká.

„Jak je celý umělecký koncept nové české značky postavený?“ zeptali jsme se jednoho z uměleckých ředitelů, designéra Michala Froňka. „Při úvahách o tom, které designéry oslovit pro spolupráci, jsme - společně s vedením továrny - chtěli docílit jak stylové, tak generační různorodosti napříč českým designérským spektrem. K přípravě kolekcí HIGH TECH CRYSTAL BOMMA jsme na začátku celého projektu přizvali celkem šest designérů. Sortiment BOMMA zahrnuje jak práce mistrů českého skla Františka Víznera a Vratislava Šotoly, tak je doplňují návrhy Jiřího Pelcla, Maxima Velčovského, Ronyho Plesla, Studia Koncern a naše. Nejmladší generaci českých designérů pak reprezentuje Mária Hostinová a několik studentů Ateliéru designu výrobků Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze,“ přibližuje Michal Froněk.

Silnou stránkou značky BOMMA je – kromě vlastní výrobní linky - především strojové broušení a také flexibilita, spojená s intenzivním technologickým vývojem. „Start kolekcí máme úspěšně za sebou, nyní jsme na rovince běhu na dlouhou trať. Dosavadní pozitivní reakce na značku BOMMA nás přesvědčují o tom, že spojení klasické, modernistické tvorby Františka Víznera společně se střední i nejmladší generací českých sklářských designérů může uspět nejen na evropské scéně,“ dodává Jan Němeček.

www.idealab.cz

Foto: Martin Chum a Kristýna Hrabětová