V Česku bude i v následujících letech pokračovat masivní výstavba moderních obchodních center, jejichž plocha v závěru loňského roku podle údajů mezinárodní společnosti DTZ činila 1,34 milionu metrů čtverečních. V letech 2006 až 2008 by měla v Praze a větších městech vzniknout nová nákupní centra o celkové rozloze 580.000 metrů čtverečních. Novináře o tom dnes informovali zástupci společnosti DTZ. V přepočtu plochy nákupních center na obyvatele by se tak mělo Česko přiblížit průměru Evropské unie.

Na Prahu nyní podle údajů DTZ připadá zhruba 580.000 metrů čtverečních moderních obchodních center a plánovaná výstavba pro roky 2006 až 2008 zahrnuje dalších přibližně 240.000 metrů čtverečních. Mezi největší pražské projekty budou patřit Arkády Pankrác (38.000 metrů čtverečních), ECM City Arena (6000 metrů), Centrum Palmovka (12.200 metrů), Palladium (40.000 metrů) či Outlet Airport Centre (48.000 metrů čtverečních).

V regionálních městech činila v první polovině letošního roku plocha obchodních center více než 800.000 metrů čtverečních, z čehož 200.000 metrů čtverečních připadlo na Brno, za kterým následovala Ostrava (téměř 100.000 metrů čtverečních) a Olomouc (65.000 metrů čtverečních). Plánovaná výstavba mimo Prahu v letech 2006 až 2008 počítá se zhruba 340.000 metry čtverečnými nových maloobchodních prostor, které připadnou na projekty Palác Pardubice, Plzeň Plaza, Hollandia Liberec, Exit 66, City Park Jihlava, Forum Ústí nad Labem a Forum Liberec.

Odborníci z DTZ pro následující roky předpovídají zejména rozmach tzv. outletových center, která nabízejí levnější značkové zboží a zatím v Česku nejsou příliš rozšířená. První tuzemské outletové centrum bylo otevřeno v roce 2003 v Hatích. Například společnost Devo Group nyní staví outletové centrum s maloobchodní plochou 20.000 metrů čtverečních na 66. kilometru dálnice D1 ve směru od Prahy. Dokončení tohoto projektu je plánováno na jaro příštího roku.

Realitní společnost Ponte Carlo GDO letos zahájila stavbu projektu Outlet Airport Praha. Toto centrum by mělo být dokončeno v listopadu 2007 a s plochou 48.000 metrů čtverečních by mělo být největším projektem svého druhu v Česku. Podle DTZ mají být příští rok otevřena i další outletová centra.

Loni bylo v tuzemsku otevřeno šest velkých nákupních středisek, což je podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha nejvíce v historii země. Zatímco dříve nákupní centra vyrůstala na okrajích měst, nyní se staví ve stále větší blízkosti městských center. Dalším výrazným trendem je zvětšování průměrné velikosti nákupních center.

Plocha moderních nákupních center se loni v ČR zvýšila zhruba o pětinu na více než 1,3 milionu metrů čtverečních. V přepočtu na obyvatele bylo v republice 132 metrů čtverečních těchto ploch na 1000 lidí, zatímco evropský průměr činil 171 metrů čtverečních. Díky plánované výstavbě nových nákupních komplexů by ČR mohla podle odborníků ze společnosti Cushman & Wakefield dosáhnout evropského průměru během příštích tří let.

Rostoucí počet nákupních center má však nepříznivý vliv na jejich návštěvnost. Někteří z nájemců prodejen v obchodních centrech si v poslední době začínají stěžovat, že zákazníků není tolik, kolik majitelé těchto center slibovali. Obchodníci kvůli tomu odmítají platit nájem a první spory již musel řešit rozhodčí soud při Hospodářské komoře.

Na konci roku 2005 měla všechna evropská nákupní centra plochu kolem 90 milionů metrů čtverečních. V loňském roce bylo v Evropě postaveno a otevřeno 177 nových nákupních center, dalších 59 obchodních komplexů bylo rozšířeno o nové plochy. Podle odborníků ze společnosti Cushman & Wakefield by plocha evropských obchodních center měla v roce 2007 překročit 100 milionů metrů čtverečních.

Zdroj: ČTK