V současných interiérech hrají obrovskou roli nejen použité materiály a jejich kombinace, ale i řemeslné provedení a detail. Design není jen extravagance a nedosažitelné a drahé materiály. Pro hodnotu každého interiéru a jeho vybavení – zvlášť u skříní a dalšího nábytku s kováním – hraje klíčovou roli použití prvotřídního kování. Obecněji ale jde také o kvalitu nebo spíš poctivost použitých materiálů. Dnes už dávno není překvapením, že nejen v kuchyni, ale i u šatního moderního sortimentu nábytku najdeme použitý eloxovaný hliník, nerezovou ocel, dýhy z ušlechtilých dřev, ale stále populární jsou také různá lakovaná provedení. Nakonec i dobře zhotovené a kvalitně řemeslně zpracované laminované povrchy nemusí pokazit interiér. Zaleží na tom, jak se chceme cítit, případně jak se momentálně cítí naše peněženka. Tradiční versus „nové“ materiály Například u našich středozemních sousedů v Itálii, Řecku nebo Portugalsku se v interiérech (a opět více na venkově) používají tradičnější materiály: ručně nanášené laky, masivní dřeva, případně kombinace dřeva a laků. Těžko zde budeme hledat dnes tak módní eloxované povrhy, lamináty nebo polykarbonáty, které do našich středoevropských interiérů pronikají stále masivněji. Dnes je pro každý interiér a jeho vznik klíčové plánování. Stále důležitější roli hraje ergonomie a funkčnost. Tam, kde některý materiál může pomoci a být skvěle funkční, v jiné souvislosti bude na obtíž. Uveďme klasický příklad, o kterém se ale moc často v časopisech o bydlení nedočtete. Nerez. Je moderní, elegantní, na fotografiích skvěle vypadá a lze ho doplnit prakticky jakýmkoliv materiálem… Skoro vždycky je nadčasový, byť poněkud chladný. Kdo ale někdy uklízel nerezovou pracovní plochu po velkém rodinném obědě, dá nám za pravdu, že hodina práce není nic… Moderní technika a spotřebiče, zvlášť v kuchyni, jsou dnes často z nerezu. Jsou individuální a zároveň vytvářejí široké možnosti použití. Ne vždy a ne každému ale tyto technicistní materiály vyhovují. Jak už bylo řečeno, těžko si nerezem obložíme kuchyň naší chaty po babičce v Posázaví. Prostě cítíme, že se tam tento moderní materiál nehodí. Je mimo kontext. Stejně tak špičkový design odvětrávacích digestoří je často založen na nerezu… A opět vyvstává otázka čištění a celkové údržby exponovaných dílů pracovních sestav. A opět do určitých typů interiérů nerezová digestoř nepatří. Dřeva a nerez? Naproti chladnému nerezu čím dál více lidí vyhledává netradiční a inovativní designy z přírodních materiálů. U nábytkových ploch to může být například švýcarská hrušeň, ořech nebo zebrano. Tato výrazná ušlechtilá dřeva přinášejí do interiéru nezaměnitelný výraz. Mají jedinečnou kresbu dřeva (ta je buď vertikálně, nebo horizontálně orientovaná) a působí teplým dojmem. Zkusili jste se zamyslet, jak by působil teple načervenalý tón, charakteristický pro hrušeň, v kombinaci s nerezem? Nebo eloxovaným hliníkem? Nebo zřetelné pruhy světlehnědého zebrana s lehce exotickým nádechem v kombinaci se sklem? Kresby ušlechtilých dřev v kombinaci s high-tech materiály, jako je například sklo, hliník, akryláty… že to jde, dokazují kuchyňské sestavy některých renomovaných výrobců kuchyňských sestav. Závěrem Nechceme propagovat konkrétní značky, jde o princip, o to zamyslet se nad tím, jak které materiály působí. Jak lze technicistní výraz naší kuchyňské „laboratoře“ změkčit. Protože ne každý snese chladné techno v interiéru. Je ale pravdou, že hygienické vlastnosti a obecné charakteristiky některých materiálů je předurčují k danému použití (dřevěný odsavač par asi zatím nikdo nevymyslel). Pod dnešním všeobecným diktátem módy a časopisů, vytvářejících módní trendy – i v bydlení – je důležité zachovat chladnou hlavu, s rozmyslem plánovat, jaký materiál a kam zvolit. Čeho se vyvarovat v obývacím pokoji, kde trávíme spoustu času, a co naopak sneseme v předsíni, kde odložíme oděv a proběhneme dál. Nerez a oproti němu přírodní dřeva, o kterých byla řeč dnes, mohou být klidně v kombinaci. Záleží na vkusu každého z nás. Někdo má rád ostré techno, někdo zase klidnou romantiku dřevěných stěn. -var- Foto: archiv Eggersmann, Poggen Pohl a Sallone Sattelite 04