Víte, co je to kabaret trojdílný? Nikoliv kabaretní představení o třech dějstvích, ale ozdobná kulatá porcelánová mísa rozdělená na tři díly. S takovými termíny se setkáme, začneme-li se trochu více zajímat o porcelán – v tomto případě o ten klasický.
Pokud se rozhodneme koupit nákladnější dar třeba k svatbě nebo k narozeninám, musíme si udělat trochu více času a zorientovat se v nabídce mnoha výrobců. Nejdříve musíme vědět, jestli ten, koho chceme obdarovat, tíhne ke klasice nebo k moderně. V prvním případě obejdeme obchody specializující se na tradiční porcelán a mající v nabídce široký sortiment včetně známého cibuláku. Ale i cibulák má originální řadu a navíc jsou tu různé novinky. Jednou z nich je například cibulák NEGO, což v podstatě znamená negativ – cibulový vzor je totožný, jen obrácený - bílý dekor na tmavomodrém podkladu.
Jako menší dárky pro milovníky tradičního porcelánu jsou potom vyhledávané sběratelské figurky, dekorované džbánečky a podobně.
Nákup nového jídelního, kávového nebo čajového servisu není žádné rutinní dokoupení chybějícího talíře nebo hrnku; je to naopak něco, na čem si dáváme záležet a do čeho často také investujeme nemalou částku. Proto by všechno mělo „sednout“ – dárek by měl být obdarovanému přesně na míru, podle jeho vkusu a přání. Měli bychom si tedy o nabídce na našem trhu předem něco zjistit a hlavně začít nakupovat (to znamená vybírat, posuzovat, srovnávat) opravdu raději s větším předstihem. Tím se vyhneme stresu a nebezpečí, že nakonec zazmatkujeme a vyhodíme peníze na poslední chvíli za něco, o čem nebudeme přesvědčeni, že je to přesně ono.
Předběžné znalosti o tom, co chceme kupovat, načerpáme z literatury – zorientujeme se třeba podle katalogů firem nebo knih o porcelánu, kde najdeme jeho historii, rozdělení, charakteristiku jednotlivých porcelánek a i seznam značek.
Dalším zdrojem informací budou prodavači ve značkových obchodech. Samozřejmě nebudeme nakupovat v hypermarketu, ale v klidu obejdeme specializované a tovární prodejny, kde najdeme odborníky, kteří o porcelánu něco vědí, poradí nám a vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými značkami, sériemi a jednotlivými výrobky.
-ag-Foto: Hutschenreuther, Kahla, Asa Selection