Čočka byla dlouhá staletí považována za jídlo chudých, postupně se však probojovala až do špičkové gastronomie. V naší kuchyni je nejznámější hnědá a tmavozelená čočka, které se nejčastěji připravují v úpravě „na kyselo“ nebo jako polévka. Čočka toho ale umí mnohem víc, obzvlášť pokud pustíte do kuchyně i její další druhy. Odměnou vám bude nejen pestřejší kulinářský repertoár, ale i přísun zdraví prospěšných látek.

Zkuste něco nového! Ve videu najdete 4 tipy na netradiční, ale skvělá jídla z čočky:

Zdroj: Youtube


Čočka je bohatá na komplexní sacharidy, rostlinné bílkoviny a vlákninu. Dodá tělu energii, zároveň se postará o dlouhý pocit sytosti a udrží stabilní hladinu cukru v krvi. Obsažená vláknina podporuje metabolismus, pomáhá snížit cholesterol a působí jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním, cukrovce II. typu, obezitě a karcinomu tlustého střeva.


Mimo to je čočka dobrým zdrojem vitaminů skupiny B, které jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu, podporují krvetvorbu a působí pozitivně na nervovou soustavu. Společně s čočkou dodáte tělu také železo, selen, zinek, draslík a chrom.

Bojíte se nadýmání?

Důvodem, proč se lidé luštěninám často vyhýbají, jsou potíže s nadýmáním po její konzumaci, které způsobují obsažené oligosacharidy. Tyto projevy lze ale účinně snížit až eliminovat.


1) Namáčejte

Pobytem ve vodě se z čočky vyplaví oligosacharidy, které nepříjemné trávicí obtíže způsobují.

2) Přidejte bylinky

Při vaření přidejte k čočce bylinky, které působí proti nadýmání: saturejku, bazalku, majoránku, libeček, tymián nebo šalvěj.

3) Jezte luštěniny častěji

Pokud zařadíte do jídelníčku čočku (a další luštěniny) pravidelně (ideálně 1-3krát týdně), tělo si postupně zvykne a obtíže ustanou.

4) Zkuste je v jiné formě

Na trhu běžně seženete luštěninové těstoviny nebo mouku, kterou lze použít k přípravě placek, polévek, omáček nebo jako zahušťovadlo. Trávicím obtížím se vyhnete také s naklíčenými luštěninami.

Luxusní Beluga

Gurmány nejoceňovanějším druhem je černá čočka, jinak nazývaná také Beluga – svým vzhledem totiž připomíná pravý kaviár z jesetera. Drobná černá semena mají lesklý povrch, velmi jemnou chuť a po tepelné úpravě dobře drží tvar. Výborně se hodí do teplých i studených salátů, přidat ji můžete také do bezmasých karbanátků a zeleninových polévek. Vařit ji stačí zhruba 20 minut, pokud ji předem namočíte alespoň na 2 hodiny, zkrátí se čas přípravy na polovinu.

Šarmantní puy z Francie

Zelená čočka puy se pěstuje ve francouzském regionu Auvergne od římských dob. Je velmi bohatá na cenné látky, má pevnou konzistenci a lehce oříškový nádech v chuti. Využijete ji do teplých i studených salátů nebo jako přílohu k masu i rybám. Před vařením ji není třeba namáčet, hotová je za 15 až 20 minut.

Nenáročná červená

Červená čočka je rozšířená po celé Asii, pevné místo si však získala i v západní kuchyni. Nejčastěji se prodává v loupané formě, ale běžně seženete i variantu se slupkou. Předností červené čočky je velmi krátká doba přípravy, zhruba 10-15 minut. Během tepelné úpravy má tendence se rozpadat, proto se využívá zejména při přípravě polévek, pomazánek, dipů či placek. Skvěle se hodí i k zahušťování masových či zeleninových směsí. A určitě ji vyzkoušejte v bezmasé boloňské omáčce na těstoviny.


Zářivá žlutá

Žlutá čočka má podobné vlastnosti jako červená varianta. Hotová je za 10 minut a po uvaření má měkkou až krémovou konzistenci, jemnou chuť a je lehce stravitelná. Použijte ji do polévek, pomazánek či bezmasých karbanátků, výborná je také na zahuštění.


Lahodná horská

Drobná horská čočka (v obchodech ji nejčastěji najdete pod německým názvem berglinsen) má jemnou chuť a po uvaření drží tvar a konzistenci. Výborně se hodí do salátů a polévek. Před vařením ji není třeba namáčet a uvařená je během 20 minut.

Zdroj: www.vitalia.cz, www.bonappetit.com