Vozidla vybavená velkým souborem akumulátorů představují problém. Po zkušenostech od nás a ze světa se ukazuje, že elektromobily a plug-in hybridy se jen velmi těžko hasí a při požáru produkují více jedovatých zplodin. V Česku se v poslední době objevují zejména u podzemních garáží bytových domů případy, kdy je vjezd těmto typům vozidel, podobně jako těm poháněných plynem, omezen. SVJ či jiní vlastníci jednotek to zdůvodňují tím, že pro provoz elektromobilů v podzemních garážích nejsou dosud stanoveny závazné požární předpisy.

„Pravidla pro vozidla s elektrickým pohonem zatím nejsou jednoznačně právně ukotvena. HZS ČR má zpracovány postupy odrážející současné zkušenosti s požáry elektromobilů a průběžně je aktualizujeme,“ uvedl náměstek generálního ředitele Hasičského záchranného sboru ČR Daniel Miklós. Problém může představovat také výrazně složitější likvidace případného požáru ve srovnání s autem se spalovacím motorem, obzvláště v případech, kdy začne hořet baterie elektromobilu či hybridního vozu. Při takových požárech pak hasiči řeší především nebezpečí vyššího vývinu toxických plynů a škodlivin. „Dále větší zakouření prostoru a únik chemických látek do prostředí. Velmi specifickým prvkem je vysoké riziko exploze baterií či zejména opětovné hoření po uhašení. Proto je důležité zejména u elektromobilů permanentní ochlazování baterií,“ doplnil Miklós.

Podle něj však k hasičským zásahům na elektromobily dochází v současné době výjimečně. Poměrně vzácným jevem jsou také požáry všech druhů automobilů v garážích. Statistiky Hasičského záchranného sboru ČR evidují za poslední roky okolo 10 takových událostí ročně, mírný nárůst šlo pozorovat pouze v roce 2020, kdy došlo k 16 těmto případům.

Nebezpečí vzniku požáru u elektromobilu či plug-in hybridu však není všemi vnímáno stejně. „Při požáru automobilu se spalovacím motorem velmi často vyteče uhlovodíkové palivo z nádrže a způsobí požár i vedle stojících vozů. Naopak pokud se i přes opravdu minimální pravděpodobnost vznítí baterie u elektromobilu, požár je zpravidla pouze lokální. Obecně k požárům elektromobilů dochází dle statistiky vztažené na počet ujetých kilometrů řádově méně často, a proto bych lidem doporučil, že pokud nemají problémy s požáry spalovacích vozů, elektromobilů se bát nemusí vůbec,“ řekl předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky Jaromír Vegr.

Obecně se zároveň zatím neobjevují žádné statistiky, zda jsou k požárům náchylnější elektromobily či klasické vozy se spalovacími motory. Podle Petra Baxanta z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT je vysoce pravděpodobné, že elektromobily budou vybaveny mnohem sofistikovanější diagnostikou než většina dnes provozovaných aut se spalovacím motorem. „Takže pokud lidé připustili určitou míru rizika u spalovacích aut, pak míra rizika požáru u elektromobilů se sníží minimálně o řád a nejspíš to bude časem i více. Tedy obavy z požárů jsou zcela liché,“ uzavřel.

Snížení rizik v garážích

Problematika stání hybridů a elektromobilů v garážích se samozřejmě dotýká ohromné spousty lidí. Dokonce i těch, kteří bydlí v rodinném domě. Představa, že při nabíjení elektromobilu začne vůz takto hořet, není vůbec pěkná. Jenže nemusíme se zabývat jen požáry elektromobilů – vždyť v garážích požáry vznikají často neopatrným zacházením s palivy, jiskrami z kutilských prací až po různá nefunkční elektrická zařízení. Co je hlavním faktorem pro rychlé uhašení jakéhokoli požáru v garáži? Jednoznačně včasná detekce a pak dobrý přístup.

„Pokročilé systémy garážových vrat je možné propojit se systémem chytré domácnosti a stanovit tak pro ně jasná schémata, kdy se mají otevírat. Pokud jsou součástí takového systému i požární čidla, je možné je propojit právě s otevíráním vrat. V případě vzniku požáru se tak garáž automaticky otevře, aby byl přístup pro záchranné složky co nejjednodušší,“ uvedl Petr Přichystal ze společnosti Lomax, která se zabývá produkcí garážových vrat.


Na systém podle něj nemá vliv ani případný výpadek proudu nebo jeho preventivní odpojení. „Vrata v takovém případě zůstávají otevřená a nehrozí, že by například hasičské vozy zůstaly v garáži uvězněné nebo že by nebylo možné přesunout hořící vůz mimo garáž,“ řekl Přichystal.

Zdroj: Lomax, HZS, ČVUT