V roce 2018 a 2019 začnou platit emisní limity i na zahradní sekačky a traktůrky. Výrobci budou muset splnit emisní limity, které schválila EU. Budou samozřejmě uděleny výjimky, ale ty budou spíš výjimečného rázu a budou se týkat například armádních vozidel apod. Směrnice se týká všech zemí EU, protože bylo jednodušší jak pro zákonodárce, tak i pro výrobce motorů harmonizovat svoje výrobky pro celý evropský trh najednou, než se potýkat s řadou legislativních specifik každého státu.

Od lodí po sekačky

Návrh počítá s omezením emisí CO, CO2 a NOX u motorů v mimosilniční dopravě, to znamená od lodí, přes železnici, až po stavební a zemědělské stroje. Výrobci budou muset zkoušet a certifikovat svoje agregáty, jejich testy pro certifikaci archivovat po dobu deseti let a někteří výrobci v určitých odvětvích mají dokonce i povinnost postavit vlastní zkušebny motorů, kde by tyto motory mohli zkoušet.

Čtěte také

Malotraktor

Čtěte také

Na zahradní traktůrky budete potřebovat povinné ručení

Co se týká toho, co české zahrádkáře zajímá nejvíc, tedy zahradních sekaček a traktůrků, nikdo se nemusí obávat, že by musel jezdit na technické kontroly se svými stroji. Jde vyloženě o technické předpisy pro výrobce motorů. Koncového zákazníka se takové omezení nijak nedotkne.

Evropská unie chce novým nařízením srovnat podmínky emisních limitů pro silniční i nesilniční vozidla a dále snižovat emise z výfukových plynů. Zároveň chtěla srovnat krok s Japonskem nebo USA, kde tyto předpisy už platí několik let a jsou i výrazně přísnější.