Architekti Lahznimmo ve spolupráci se studiem ASPECT získali prestižní zakázku na přestavbu příletového areálu Gate Nine na Univerzitě Nového Jižního Walesu v Kensingtonu. Tento významný projekt byl zahájen rozšířením a rekonstrukcí foyer auly sira Johna Clancyho, což byla počáteční fáze celkového rozsahu prací, které budou v dalších letech pokračovat.
Renovovat, postavit
Hlavní urbanistické cíle tohoto podniku byly dva: vytvořit nový hlavní vchod do kampusu UNSW Upper Kensington a vytvořit bezproblémové spojení s rychlodráhou.
Aula sira Johna Clancyho zaujímá význačné postavení jako promoční prostor na UNSW. Může se pochlubit impozantní kapacitou 945 míst, je největší veřejnou posluchárnou ve východním Sydney a slouží jako místo konání univerzitních a veřejných konferencí, studentských přednášek, hudebních vystoupení a školních akcí. Ústředním cílem projektu bylo zvýšení kapacity a funkčnosti foyer spolu se zajištěním ochrany návštěvníků před povětrnostními vlivy.
Brutalismus na povrch
Původní budova, navržená v 70. letech 20. století architekty Fowell Mansfield Jarvisem a MacLurcanem, se vyznačovala kruhovou formou, která byla příkladem sochařského výrazu brutalistické éry. V průběhu času různé renovace a střešní konstrukce narušily původní architektonickou celistvost budovy, a to jak zvenčí, tak zevnitř. Autentický pohledový beton s deskovými značkami byl zakryt vrstvami nátěrů a obkladů.
Rekonstrukce začala odstraněním stávajících střešních konstrukcí, což umožnilo obnovit kruhovou konfiguraci a vytáhnout její výrazný brutalistický charakter a povrchovou úpravu betonu.
Hlavní severní foyer ladně obtáčí hlediště a propojuje ho s menšími částmi východního a západního křídla foyer. Rozšířené hlavní severní foyer je v trojúhelníkovém tvaru, který promyšleně reaguje na efektní geometrii stávající budovy. Střecha je pak zdobena zlatě měděnými šindeli na čelní straně stavby. Uvnitř tohoto baldachýnu vítá návštěvníky velkolepá bezrámová strukturálně prosklená fasáda o výšce 10 metrů. Vpřed pak vystupuje zavěšené ocelovo-skleněné zastřešení, které funguje jako vstupní ochrana a slouží jako prodloužení prostoru foyer. Impozantní desetimetrový vstup vede do nižšího, ale stále působivého původního pětimetrového prostoru foyer a nakonec přechází do intimnějšího 2,4metrového obchozího prostoru zahrnujícího bar, východní a západní foyer.
Detaily do krásy
Východní a západní foyer, navržené v intimnějším měřítku, jsou rovněž rozšířeny pomocí bezrámového skla. Zvolené materiály harmonicky doplňují stávající střídmou paletu betonu, skla a zvětralé mědi.
Severní foyer zdobí mimořádná dvacetimetrová tapiserie s názvem "Banner", kterou v roce 1971 vytvořila umělkyně Mona Hessingová. Toto pozoruhodné dílo vytváří nezapomenutelný vstupní zážitek a vtiskává foyer jeho osobitý charakter. Barevná paleta tapiserie, která po celé délce graduje od zlatých odstínů k chladnějším modrým a fialovým, posloužila jako základ pro výběr barev v prostoru.
Zlatý lesk měděných šindelů, slitiny mědi, hliníku a zinku elegantně kontrastuje s tmavě královsky modrým kobercem a vdechuje prostoru pocit sofistikovanosti a elegance.
Zdroj: Lahznimmo Architects / BowerBird