Garáže jsou u nás často přímo součástí domu, kdy tvoří třeba suterén nebo přístavek pevně spojený s domem. Další možností jsou samostatné stavby pevné (zděné nebo dřevěné) či otevřené garáže (pergoly) od domu vzdálené.

V hotových projektech typových rodinných domů stavebních firem bývá garáž již danou součástí domu, v jiném případě si ji můžeme nechat přizpůsobit podle svých představ.

Auto v zeleni

Komu spíše záleží na čisté linii domu, jehož estetiku chce nechat vyniknout, nenalepí na něj ještě garáž, ale nechá ji třeba na opačném konci zahrady, s výjezdem na ulici, ozeleněnou masivní popínavou rostlinou, jako je třeba vistárie, a obklopenou jehličnany. S domem se garáž může spojit vyhřívaným chodníkem.

Vrata

Ať je garáž jakákoliv, potřebuje být předpisově odvětraná a mít co nejvýhodnější typ vrat tak, aby nám to vyhovovalo. Podle toho, zda vyjíždíme jednou dvakrát týdně, nebo jsme pořád v pohybu a z garáže se vyřítíme několikrát denně.

Důležité je zejména rozhodnout, zda pořídit ručně, nebo dálkově ovládaná garážová vrata. Rozdíly jsou zřejmé, pohodlí je neporovnatelné - ovládání bývá kombinací ručního dálkového ovladače a ještě ovladače na stěně garáže. Vybrat si můžeme v obou variantách ovládání posuvná nebo výsuvná vrata. Protože jsou rozdělena na úseky, říká se jim sekční vrata. Třetí možností jsou pak vrata rolovací.

Všechna vrata musí mít kvalitní boční i podlahové těsnění a také pojistku pro případ výpadku proudu (tedy kliku k otevření a potom možnost odblokování). Jistější a pohodlnější je ale vždy vybudovat druhé malé dveře do garáže. Vrata jakéhokoliv typu elektricky ovládaná musejí být zajištěna tak, aby byla bezpečná proti násilnému vniknutí zlodějů do garáže v době výpadku proudu.

Výsuvná vrata

Vratové křídlo je tady složeno z jednotlivých úseků, sekcí. Ty mohou být asi půl metru vysoké nebo o něco vyšší, složené z několika vrstev - bývá to vnitřní a vnější plech propojený polyuretanovou pěnou, s bezpečnými spoji, ve kterých nemůže uvíznout třeba náš prst. Velkou hmotnost vrat je třeba odlehčovat, což zajišťuje speciální pružina, která umožní i bezproblémové ruční otevření.

Výsuvná vrata se odklápí ke stropu, a tak poněkud sníží výšku garáže - s tím je třeba počítat třeba při koupi nového vyššího vozu. Ještě může nastat malý problém, když někdo zajede do garáže plně naložen a po vyložení se výška auta zvýší...

Rolovací vrata

U garáže rodinného domu lze zvolit i rolovací vrata z hliníkových lamel, která se při otevření zarolují do dlouhého boxu z aluminia u stropu. Ten má hloubku a výšku asi 30x30 až 40x40 cm a při otevření chrání vrata proti prachu a poškození. Zvolit lze opět pohodlné dálkové ovládání doplněné ručním. Důležitým doplňkem je tzv. protipádová brzda, která zamezí náhodnému odrolování vrat k boxu.

Posuvná vrata

Zde se naopak výška garáže nesnižuje a tento typ vrat dovoluje projít i při částečném otevření. Bývají vyrobena ze stejných komponentů, sekcí jako vrata předcházející. Posuvná i výsuvná vrata se vyrábějí i ke dvojgarážím.

A co střecha?

Při pohledu ze satelitu jedné čtvrti nápadně září jeden čtvereček - po přiblížení se z něj vyklube střecha garáže - skelný vlnitý sklolaminát, který extrémně odráží sluneční záření. Nezapomínejme, že střecha dvojgaráže je opět rozměrná plocha, kde předtím třeba rostl strom a byla spousta zeleně. Nahradit se to dá ozeleněnou střechou, která je zejména na plochou nebo mírně zkosenou střechu garáže ideální; to je nejšetrnější a oku lahodící řešení. Zeleň se dá zvolit vyšší nebo nízká. Střecha samostatně stojící garáže se tak v létě chladí, v zimě dobře izoluje.

U garáží přisazených k rodinnému domu se většinou využívá stejná střešní krytina jako má dům, střecha je tak vizuálně sjednocená.

-ag-Foto: www.profimedia.cz, Bohemia-rol, Aluservis