Projekt koncipovaný až pro 300 tisíc cestujících denně vznikl vedle nových vládních budov v prozatím nezastavěném centru města. Berlin Hauptbahnhof je centrálně umístěné nádraží, které se nachází v blízkosti Reichstagu. V jeho bezprostředním okolí má vzniknout zcela nová městská lokalita s kvalitními byty, obchody a dalším zázemím. V okruhu přibližně dvou kilometrů vzniká de facto nový střed hlavního města Německa. Nádraží s ostatními částmi města propojí nové linky městské hromadné dopravy. Nové berlínské nádraží je výsledkem radikálního urbanistického zásahu do struktury města a mimo jiné souvisí s přepracováním železniční mapy centra Berlína.

Nádraží, jehož idea vznikla na začátku devadesátých let, přináší nové dopravní řešení a také propojení různých druhů dopravy. Cílem politicky velmi složitého projektu, který vznikal více než deset let, bylo mimo jiné zjednodušení dosažitelnosti centra města pro cestující, koncentrace vlaků z různých evropských destinací, efektivnější průjezd vlaků městem a také zvýšení celkové kapacity železničního uzlu. I když má Berlín několik dalších nádraží (Berlín Ostbahnhof, Zoologischer Garten, Lichtenberg) je Hauptbahnhof největší evropskou pětiúrovňovou železniční stanicí a přestupním bodem mezi východo-západními a severo-jižními trasami, regionálními i dálkovými spoji. Nové nádraží vzniklo na pozemcích někdejšího nádraží Lehrter Bahnhof, jehož historické budovy byly zbourány. Slavnostní otevření nového nádraží provedli symbolickým zmáčknutím knoflíku německá kancléřka Angela Merkelová a šéf německých drah Hartmut Mehdorn.

Pozemky bývalého Lehrter Bahnhof patřily k největším nádražním plochám v Evropě. Křižovatka východo-západní a severo-jižní železniční evropské trasy propojuje berlínskou městskou hromadnou dopravu s železničními trasami. Obrovská skleněná střecha propouští do prostor nádraží denní světlo; má délku 321 metrů, v jižní části je doplněna fotovoltaickými panely. Kromě novostavby čtyřkolejné tratě byl vybudován 3,4 kilometru dlouhý tunel Tiergartentunnel pod středem města (vede pod Postupimským náměstím). Nádražní budova s kolejemi ve dvou úrovních má denní kapacitu 300 000 návštěvníků a cestujících. Předpokládá se, že na zdejších kolejích v průměru každých osmdesát sekund projede vlak (tedy kolem 1100 vlaků denně). Osmikolejné severojižní nádraží v podzemí se čtyřmi nástupišti je kromě regionálních vlaků do Rostocku, Lutherstadt-Wittenbergu, Wismaru nebo Elsterwerdy určeno pro vlaky IC trasy Hamburg-Drážďany-Praha a Stralsund-Erfurt-Dortmund a ICE vlaky Hamburg-Lipsko-Mnichov a Berlín-Frankfurt-Stuttgart / Basilej. Stavba této monumentální budovy trvala šest let a bylo na ni použito 550 000 m3 betonu, 98 000 tun betonářské oceli. Vybagrováno bylo kolem 820 000 m3 zeminy.

O projektu hlavního nádraží, Berlín Soutěž: 1993 / první cena pro gmp architekten Architektonický návrh: Meinhard von Gerkan a Jürgen HillmerVýstavba: 1996–2006Celková plocha: 175 000 m2 v pěti úrovních Rozloha území: 100 000 m2

O gmp architekten Architektonickou kancelář gmp architekten založili Meinhard von Gerkan a Volkwin Marg v roce 1965. Nyní má kromě dvou zakladatelů dalších osm partnerů, více než 300 zaměstnanců v deseti pobočkách. gmp architekten patří k předním německým kancelářím, pracuje na velkých zakázkách nejen v německých městech, ale i po celém světě. Mezi nejznámější projekty kanceláře gmp architekten patří kromě tohoto berlínského nádraží nový areál výstaviště v Lipsku, výstavní centrum v Rimini, rekonstrukce Olympijského stadionu v Berlíně, fotbalový stadion v Kolíně nad Rýnem. gmp zvítězili ve více než 380 národních a mezinárodních soutěžích a jsou autory více než 230 staveb po celém světě. V současnosti gmp pracuje mimo jiné na projektech v Číně, Rusku, Vietnamu, Německu, Itálii, Litvě, Lucembursku, Turecku, Španělsku a Spojených Arabských Emirátech.www.gmp-architekten.de

S použitím zahraničních podkladů -var-Foto: archiv Deutsche Bahnhof