O střevním mikrobiomu jste už určitě slyšeli, pokud ne, tento pojem vysvětlujeme níže. A právě ve spojitosti s ním se uvádí, že je důležité nejen co, ale i jak to jíte. Jak tedy baštit jablka, aby vám střeva poděkovala?

Jak skladovat jablíčka, abyste je měli čerstvá po ruce co nejdéle?

Zdroj: Youtube

Geniální ovoce

Jablko dokáže hodně, zkusme to nejpodstatnější shrnout do jedné věty. Když sníte jedno jablko denně, pomůže s ochranou těla před záněty, obranyschopností, čištěním krve, také přispívá k redukci hmotnosti, reguluje trávení, stabilizuje hladinu cukru v krvi, povzbuzuje činnost ledvin, svalů i mozku, váže na sebe toxické látky a odvádí je z těla ven. A omlazuje!

Proč jíst jablko se slupkou

Naše tradiční a dobře dostupné ovoce má mnoho vitaminů, minerálů, antioxidantů, vlákniny a dalších prospěšných látek. V největší míře se nachází ve slupce, proto se jablka nedoporučuje před konzumací loupat.

Střevní mikrobiom
Ve střevech sídlí více než tisíc různých bakteriálních kmenů, dále viry, houby a jiné mikroorganismy. A to je naše střevní mikroflóra neboli střevní mikrobiom, také se mu říká druhý mozek. Výrazně ovlivňuje imunitu, pomáhá trávit živiny. Jeho složení se dává do spojitosti s mnoha nemocemi, například diabetem 2. typu, s kardiovaskulárními chorobami, ale rovněž s autismem, nadváhou až obezitou, depresemi a jinými zdravotními komplikacemi včetně alergií.
Aby byl střevní mikrobiom stabilní, potřebuje jak pravidelný pohyb, tak odpovídající jídelníček. S dostatkem vlákniny a konzumací syrové stravy nebo produktů konzervovaných takovými postupy, jež zachovají bakteriální kmeny (například kvašením).

A co ta střeva?

Běžné jablko (ale opravdu celé) obsahuje víc než 100 milionů bakterií, které svědčí našemu organismu, a střevům zvlášť. Právě tyto bakterie se staly předmětem zkoumání vědců z Institutu environmentální biotechnologie při Technické univerzitě v rakouském Štýrském Hradci (Grazu). Co se zjistilo?

Je rozdíl, jaké jablko chcete sníst. Bio jablka nabízí významně větší mikrobiální rozmanitost než ta konvenčně pěstovaná. Ale to se dalo tušit. Pozor, nebavíme se o množství, ale o pestrosti bakterií. Nicméně v bio jablku jsou zdravé bakterie nejpestřeji zastoupené právě v dužině, kdežto v konvenčně pěstovaném jablku je na tom nejlépe slupka. Abyste však předali střevům opravdu to nejlepší, měli byste baštit jablka celá, tedy i s jádřincem. A stopkou. Ideálně syrová, protože tepelná úprava ničí jak zdravé bakterie, tak i další prospěšné mikroorganismy.

Zdroj: frontiersin.org