Nepříjemné události se bohužel nevyhýbají nikomu. A co může být horšího než návrat z dovolené do vykradeného nebo vytopeného bytu? V takovou chvíli je třeba rychle jednat a co nejdříve nahlásit škodu pojišťovně. Víte ale, jak to udělat a na co rozhodně nezapomenout? Správný postup vám ušetří mnoho starostí. Jakmile člověk zjistí, že mu vznikla určitá škoda na majetku, jako první se samozřejmě musí pokusit zabránit jejímu dalšímu šíření. Pokud se jedná o živelní událost, okamžitě volejte hasiče (150), případně záchrannou službu (155). Jestliže se vrátíte domů a zjistíte, že vás pravděpodobně vykradli, hned přivolejte policii (158). Myslete na to, že i tehdy, když se vám požár nakonec podaří uhasit vlastními silami, je ho třeba nahlásit Hasičskému záchrannému sboru. Stejně tak v případě, že pochybujete o dopadení zloděje, který vám už po čtvrté vyloupil sklep, je třeba vloupání oznámit policii. Bude se vám to hodit právě při hlášení pojistné události. Když zjistíte, že vám zloději odnesli také platební karty, šeky nebo vkladní knížky, co nejdříve zatelefonujte do banky a zablokujte je, abyste předešli jejich zneužití. Ostatní stav domácnosti nebo poškozených věcí se pokuste ponechat netknutý až do té doby, než ho shlédne a zdokumentuje likvidátor pojišťovny. Pro optimální vyřízení pojistné události by měl totiž vidět skutečné škody, které na majetku vznikly. Jestliže jsou určité zásahy do daného stavu věcí nutné např. z hygienických, bezpečnostních nebo jiných důvodů, pokuste se všechno předem alespoň důkladně vyfotografovat, nafilmovat na videokameru nebo zkuste zajistit alespoň svědky. Poškozené věci rozhodně nevyhazujte, dokud je neukážete likvidátorovi. Jakmile se všechno trochu uklidní, kontaktujte vaši pojišťovnu. Způsobů je několik: nejjednodušší je obrátit se nejprve telefonicky buď rovnou na telefonní číslo, které vám dali v pojišťovně při uzavírání smlouvy, nebo na informační linku pojišťovny (často bezplatnou a fungující 24 h denně), kde vám poradí s dalším postupem. Některé pojišťovny dokonce přímo na této lince přijímají předběžná ohlášení pojistných událostí.
Bezplatné informační linky pojišťoven | ||||||||||
Pojišťovna | Telefonní linka | Provozní doba | ||||||||
Allianz | 800 170 0001) | 24 h denně | ||||||||
Česká pojišťovna | 800 133 6662) | 24 h denně | ||||||||
Generali | 800 150 155 | Po-Pá, 8-18 h, jinak záznamník | ||||||||
Komerční pojišťovna | 800 111 199 | 24 h denně | ||||||||
Kooperativa | 800 105 105 | 24 h denně | ||||||||
Pojišťovna České spořitelny | 800 154 154 | Po-Pá, 7:30-17:30 h | ||||||||
Pojišťovna ČSOB | 800 100 777 | Po-Pá, 7-17 h | ||||||||
Uniqa | 800 120 020 | 24 h denně |
1) Allianz pro pojištění domácnosti či nemovitosti poskytuje zároveň službu Home Assistance, která zajišťuje urgentní služby ve stavu nouze (např. příjezd instalatéra, elektrikáře apod.), hrazené do určité výše pojišťovnou, a také zprostředkovává běžné opravy či rekonstrukce. 2) Na daném čísle získáte informace o případném postupu při škodní události, ovšem předběžně zde škodu můžete ohlásit již pouze pro určité regiony ČR. Česká pojišťovna přechází na nový informační systém, proto škodní události na většině území ČR lze dnes hlásit na modré lince 844 114 114 v Po-Pá, od 7 do 18 h (poplatky jsou stejné jako za místní hovor).